Der bliver længere og længere imellem danske navne i vinduet på lastbilerne, der kører rundt med varer i Danmark.
Danske chauffører bliver simpelthen presset ud af branchen, fordi de udenlandske chauffører i stigende grad systematisk bryder de såkaldte carbotage-regler. Det vurderer både Dansk Transport og Logistik (DTL) og fagforeningen 3F over for Newspaq.
Ifølge EUs carbotage-regler må udenlandske chauffører kun kører tre ture i Danmark inden for en syvdages-periode.
Men vognmændene omgås denne regel ved at tage en tur over grænsen til Tyskland, hvorefter tur-regnskabet nulstilles og syvdages-perioden starter på ny.
På den måde kan de nærmest opholde sig permanent i landet og derved dumpe lønnen markant.
Det fortæller Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL, der er brancheorganisation for vognmænd i Danmark.
- De officielle statistikker fra Eurostat viser, at carbotage-kørsel er i kraftig stigning. Og det er bare de officielle tal, siger han til Newspaq og fortsætter:
- Noget af kørslen er fuldt lovlig, men når bilerne er her, så er der nogen, der systematisk bruger dem til kørsel i Danmark og ikke meget andet, siger han.
Og det presser danske chauffører, da østeuropæiske chauffører arbejdet for helt ned til 10.000 kroner om måneden.
Beregninger fra 3F viser, at omkring 7.000 danske chauffører mistet deres job, siden reglerne blev indført.
Både 3F og DTL ønsker derfor, at udenlandske chauffører skal være ude af Danmark i mindst syv dage, før de igen kan komme ind og køre tre ture igen i landet.
Men det kræver politisk handling, og ifølge Jan Villadsen, der er formand for 3Fs transportgruppe, så har politikerne travlt.
- Hvis man ikke vågner op og gør noget ved det her, så smadrer man den danske transportbranche. Den forsvinder fuldstændigt, og det går så stærkt, at ingen kan forestille sig det, siger han til Newspaq.