I mandags blev det offentliggjort, at fire italienske selskaber skal bygge den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland med Falster via Masnedø ved Vordingborg.
Det har fået 3F op på dupperne. For erfaringerne med italienske selskaber, der kommer til Danmark for at stå for store byggeprojekter, er mildt sagt ikke positive.
- Man behøver ikke at have fulgt særlig meget med i timen for at vide, at erfaringerne fra italienske selskaber, der bygger i Danmark, skræmmer noget. De indgår i de mest spektakulære sager, vi har haft, siger sekretariatschef i BAT-kartellet Gunde Odgaard og henviser blandt andet til metroen i København og letbanen i Aarhus.
Dog har de fire selskaber, der skal stå for byggeriet af Storstrømsbroen, ikke bygget i Danmark før. Så sekretariatschefen er med på at give dem en ærlig chance. Men han finder det tankevækkende, at entreprenørerne har kunnet give en pris, der er så meget lavere end alle de andre. Italienerne vandt med en pris på 2,06 mia. kr., mens buddet med de danske firmaer Rambøll og Per Aarslef A/S var 2,45 mia. kr.
- I virkelighedens verden er det for billigt, og det burde derfor slet ikke være taget i betragtning, siger Gunde Odgaard og fortsætter:
- Hvad er det lige, de kan gøre så meget billigere? jeg tror ikke, det er betonen. Jeg tror heller ikke, det er stålet. Måske kan de en arbejdsmetode, der bare siger spar to. Men det kan også være noget andet. Og jeg synes bare, at det tilbud er så billigt, at det burde få en lille klokke til at ringe.
Artiklen fortsætter under grafikken
Tidligere leverandører er ligeglade med klausuler
Hos Vejdirektoratet garanterer man, at de italienske selskaber skal leve op til danske løn- og ansættelsesforhold ligesom alle andre entreprenører, de samarbejder med.
- Der er arbejdsklausuler i alle Vejdirektoratets kontrakter. Folk skal arbejde under danske løn- og ansættelsesvilkår, som svarer til dem, der er i den pågældende egn. Og det skal denne her entreprenør selvfølgelig også overholde, lyder det fra projektchef på Storstrømsbroen Niels Gottlieb.
Men det er ikke nok til at berolige 3F. For selvom de har tiltro til, at Vejdirektoratet kun har gode intentioner med samarbejdet, så ved de af erfaring, at italienske selskaber ofte har en helt anden tilgang til regler.
- Jeg håber, at Vejdirektoratet er rigtig meget opmærksomme på deres egne arbejdsklausuler over for de her italienere. For ellers risikerer de at opleve det, andre bygherrer har oplevet. Nemlig at leverandørerne er ligeglade med klausulerne og nærmest fører sag imod dem.
Og hvis selskaberne vælger ikke at overholde de danske vilkår, så er det svært for de ansatte at gøre særlig meget ved det.
- Mange af dem, der kommer for at arbejde, har reelt set ikke nogen rettigheder. De kan ikke udnytte dem, for hvis de taler med en myndighed, så bliver de fyret. Hvis de bryder tilliden til arbejdsgiveren, så får de måske ikke de penge, de har til gode, og de bliver ihvertfald ikke inviteret med næste gang, siger Gunde Odgaard.
"Vi vil gerne samarbejde med 3F"
Vejdirektoratet er glade for, at 3F engagerer sig og vil gerne samarbejde med både fagforeningen og arbejdsgiverforeningen om at sørge for ordentlige arbejdsvilkår.
- Til et så stort projekt vil der uundgåeligt komme udenlandsk arbejdskraft. Der er simpelthen ikke nok ressourcer i Danmark. Så vi vil gerne samarbejde med 3F, og det forventer vi, at leverandøren også vil, siger Niels Gottlieb.