Antallet af mennesker, der dræbes i trafikken overgår krige og de fleste naturkatastrofer. På verdensplan dør 1,2 millioner i bilulykker, og af dem er 270.000 fodgængere. Det er især unge mennesker, det går ud over.
De fleste trafikdrab (85 procent) sker i fattige og mellemindkomstlande, hvor begrebet sikkerhed ikke er prioriteret, forklarer FN, der også forsøger at sætte en pris på de finansielle tab ved dette. WHO når frem til, at der mistes indkomster svarende til 370 milliarder kroner.
Tallene for tab af liv og dermed værdier verden over er ikke bare enorme, men de er stigende. I forbindelse med FNs kampagne for vejsikkerhed fortæller generalsekretær Ban Ki-moon, at ofrene mest er mellem 15 og 39. Og han forventer ikke, at tallene går ned.
“Der er en milliard biler på verdens veje, og antallet vil være fordoblet i 2030,” advarer han. Ved den globale miljøkonference Rio+20 lovede udviklingsbanker at bidrage med 175 milliarder dollars til bæredygtige transportsystemer i løbet af 10 år.
Sundhedsproblem
Når man taler om global sundhed drejer det sig ofte om smitsomme sygdomme eller NCDs, ikke smitsomme lidelser som cancer, hjertesygdomme og diabetes. Men i virkelighedne er tab og lidelser forbundet med trafik et enormt sundhedsproblem, fastslår verdenssundhedsorganisationen WHO.
FNs kampagne for trafiksikkerhed i indeværende uge handler om at gøre det sikkert at spadsere. Det igangværende projekt, der startede i 2011 og vil vare i 10 år, har som mål at forhindre 5 millioner liv i at blive spildt på verdens veje. Så det handler om infrastruktur, der skal øge sikkerhed og introducere bedre forhold for cyklister i byers centrum.
Ikke overraskende er der forskelle på lande og deres trafik-u-sikkerhed. Flest fodgængere bliver dræbt i Afrika; færrest i Sydøstasien. I Liberia er andelen af alle trafikofre helt oppe i 66 procent, mens mellemamerikanske El Salvador har 62 procent af alle trafikdræbte til fods.