Venstres medlem af Europaparlamentet Jens Rohde blander sig endnu en gang i konflikten mellem Ryanair og den danske fagbevægelse.
I dag falder den længe ventede dom i sagen om, hvorvidt fagbevægelsen må lave en blokade mod det irske lavprisselskab. Hvis ikke afgørelsen giver dem lov til det, vil han sammen med sin kollega i Europaparlamentet Christel Schaldemose (S) forsøge at få Ryanair for EU-domstolen.
- De forhindrer deres medarbejdere i at organisere sig og forhandle overenskomster. Men det står altså i traktaten, at man har ret til at organisere sig. Vi har en fantastisk model for arbejdsmarkedet i Danmark. Men den er kun stærk med to ligeværdige partnere: Fagbevægelsen og arbejdsgiverne, siger Jens Rohde til Avisen.dk.
Parlamentarikerne i EU kan lave en resolution, der skal få kommissionen til både at rejse en sag mod Ryanair og ændre EU-lovgivningen.
Ræs mod bunden
For Jens Rohde mener, at det er afgørende, at fagbevægelsen får lov at folde de røde faner ud og starte strejke og sympatikonflikt mod Ryanair, som ikke vil tegne overenskomst for sine ansatte. Det er deres ret, når virksomheder etablerer sig i Danmark.
- Vi er nødt til at fastholde et vist niveau og vores arbejdsmarkedsmodel. Særligt på transportområdet oplever vi et ræs mod bunden. Det skaber ikke bare arbejdende fattige uden rettigheder. Det er også en reel sikkerhedsrisiko, lyder det fra venstremanden.
Han er blevet kritiseret for at tage fagbevægelsens parti og opføre sig som en socialdemokrat, men det afviser Jens Rohde blankt.
- Alle er jo begejstrede for den danske model – også arbejdsgiverne. Det fungerer fantastisk godt. Det bliver jeg konstant mindet om, når jeg rejser rundt i andre europæiske lande, hvor der er uendelige strejker, som koster både samfund og virksomheder dyrt. Det skal firmaer som Ryanair ikke komme og underminere. Ikke tale om!
Et stabilt arbejdsmarked
Han er ikke i tvivl om, at hvis fagbevægelsen ikke kan kæmpe for de ansattes rettigheder og lave aftaler med arbejdsgiverne, så ender det med, at man skal til at lovgive på området. Og det skaber et langt mindre stabilt arbejdsmarked, mener Jens Rohde.
Derfor opfordrer han kritikerne til at tænke sig om.
- Vil de selv arbejde under forhold, hvor man skal have 2 eller 3 job for at hverdagen til at hænge sammen? Det er der jo ikke nogen danskere, der vil, siger han.
Jens Rohde mener selv, at Ryanairs afvisning af at forhandle med fagforeninger er et klart brud på EU-lovgivningen. Og han forventer, at han sammen med Christel Schaldemose og andre danske Europaparlamentarikere vil kunne skabe flertal i parlamentet for en resolution.
- Det handler om vores danske arbejdsmarkedsmodel. Den skal vi forsvare, det føler jeg er min pligt, slår han fast.