Leveret af Ritzau Fokus
Opdateret kl. 07:20
I stedet for at booke et hotel eller hostel har Airbnb de seneste år været et populært alternativ til de traditionelle overnatningsmuligheder.
De fleste ophold forløber fint, men opstår der en tvist, er det vanskelig at klage over privat udlejning.
Man bør først og fremmest indberette sagen til Airbnb, men får man ikke en tilfredsstillende løsning, står man relativt alene tilbage i forhold til at tage sagen videre, fortæller Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.
- Selve det at komme op at toppes med en anden privatperson i et andet land er svært. Det er der kun domstolene til, og formentligt skal man lægge sag an i et andet land, siger han.
Med mindre man er blevet snydt for meget store summer, kan det blive en endnu dyrere affære at gå rettens vej i udlandet. Men teoretisk set er det en mulighed.
Når en virksomhed befinder sig mellem at være en formidler og en erhvervsdrivende, opstår der en gråzone. Derfor er det uhyre vigtigt at læse alle vilkårene og udlejerens tidligere anmeldelser grundigt igennem, inden man booker en lækker lejlighed, så man ved, hvem der hæfter for hvad, understreger Lars Arent.
- Platformsøkonomi udfordrer de klassiske situationer, som vi kender dem, med en forbruger på den ene side og en erhvervsdrivende på den anden, siger han og fortsætter:
- De her bookingportaler- og platforme er et lidt andet juridisk univers, end det vi kender, for der er to private på hver sin side og så en professionel derimellem, som alle har forskellige grader af ansvar, man må forholde sig til. Det er vigtigt nøje at undersøge, hvad mellemmanden stiller af garantier, siger Lars Arent.
- Svindel om betaling af gebyr på forhånd: Nogen tilbyder at betale dig eller give dig noget, hvis du betaler via en tjeneste uden for Airbnb.
- Phishingsvindel: Nogen sender en e-mail eller et link, der ser ud, som om det er fra Airbnb eller et andet pålideligt websted. Disse beskeder er designet til at narre dig til at give fortrolige oplysninger, såsom adgangskoder eller andre e-mailadresser. Phishingbeskeder kan indeholde malware, som er skadelig software, der får adgang til din computer for at indsamle dine personlige oplysninger, herunder adgangskoder.
- Rejsesvindel: Nogen tilbyder dig et godt tilbud på et opslag, hvis du betaler eller sender et depositum via bankoverførsel. Efter modtagelse af dine penge giver de dig ikke reservationen som aftalt.
- Overbetalingssvindel: Nogen tilbyder at betale en vært mere end prisen for reservationen og beder derefter værten om at give kontanter tilbage for forskellen.
- Svindel med tredjepartsbookinger: Nogen tilbyder at reservere og betale for et Airbnb-opslag via deres tredjepartswebsted eller -tjeneste, ofte med krav om en Airbnb-kupon eller -rabat. Disse reservationer betales typisk med stjålne kreditkort.
Kilde: Airbnb.
/ritzau/FOKUS