Børn har fået mindre indflydelse i folkeskolen de seneste år.
Når det gælder vigtige beslutninger, som vedrører deres faglige og sociale trivsel, bliver børnene ikke hørt nok.
Det skriver Politiken.
Der er kommet fokus på elevernes præstation i klasseværelset, mens skolernes elevråd risikerer at blive reduceret til ligegyldige snakkeklubber.
»Man er blevet mere optaget af målbare resultater. Samtidig er skolerne blevet dårlige til at inddrage børnene, når der skal træffes beslutninger, som vedrører deres eget dagligliv«, siger professor Jan Kampmann fra Roskilde Universitets Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning til Politiken.
Kritikken lyder også fra formand for Danske Skoleelever, Troels Boldt Rømer.
Han er utilfreds med, at regeringen har planer om at afskaffe 'klassens tid', hvor eleverne netop kan give deres synspunkter til kende.
Formand for Skolelederforeningen, Anders Balle, deler hans holdning.
Kilde: Politiken