Fagbevægelsens potentielt hårde, faglige kamp mod det irske lavprisselskab Ryanair får opbakning fra SF.
Med Ryanairs indtog i Københavns Lufthavn 26. marts følger muligvis en konflikt over for lavprisselskabet, der formelt har afvist at indgå i drøftelser om en overenskomst for det flyvende personale.
- Det er uacceptabelt, at danske job bliver undermineret med social dumping - også når det foregår 10 km oppe i luften i et fly.
- Lønninger på 7500 kroner om måneden før skat og ingen løn under sygdom er nedværdigende og helt urimeligt. Der er tale om en sulteløn, som ingen lønmodtagerfamilier i Danmark kan leve af, siger SF's arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen.
Eigil Andersen henviser til oplysninger fra Flybranchens Personale Union, der til DR fortæller, at kabinepersonalet hos Ryanair får lønninger ned til 7500 kroner om måneden og ingen løn under sygdom. Ifølge Ryanair er lønnen for almindeligt kabinepersonale dog 15.500 kroner.
FPU og Serviceforbundet har varslet konflikt, fordi lavprisselskabet har afvist at gå i dialog om en overenskomst for det flyvende personale.
FPU organiserer cirka 1500 medarbejdere blandt piloter, kabinepersonale og helikopterpiloter. FPU er tilsluttet Serviceforbundet, der er en del af LO.
Ifølge DR Nyheder er de øvrige LO-forbund klar til at varsle sympatikonflikt og dertil hørende blokade i Københavns Lufthavn. 3F, HK og Dansk Metal har ifølge DR givet håndslag på at være klar til en sympatikonflikt, hvis det skulle komme så langt.
I så fald må medlemmer af et LO-forbund ikke udføre arbejde for Ryanair, og det møder opbakning fra Eigil Andersen.
- SF støtter flypersonalets kamp for en overenskomst. Men vi støtter også, at fagbevægelsen vil lave en fuldt ud lovlig sympatikonflikt, så Ryanair bliver nægtet at få brændstof på flyene og ikke kan få mad om bord, ligesom passagererne heller ikke kan få deres bagage med, fordi ingen fagforeningsmedlemmer vil håndtere disse kufferter i lufthavnen.
- Det er nødvendigt at sætte hårdt mod hårdt, når Ryanair ikke vil tegne overenskomster ligesom SAS, Cimber Air og Jet Time har gjort. Flybilletter kan også blive for billige, siger han.
/ritzau/