Det kan godt være, at en betalingsring rundt om København er forældet ifølge førende forskere på området, men vi beholder den.
Sådan lyder det fra SFs trafikordfører Anne Baastrup, som dermed afviser resultatet af blandt andet en undersøgelse af Harry Lahrmann fra DTU Trafik.
Den viser, at regeringen bør smide planerne om en betalingsring i skraldespanden og i stedet satse fuldt ud på gps-baserede kørselsafgifter, såkaldt roadpricing, skriver Politiken.
"Vi har da været fuldstændig klar over, at Harry Lahrmann var langt fremme med sin gps-model," siger Anne Baastrup til Newspaq, men understreger, at regeringen ikke vil lytte til undersøgelsen.
"Jeg lytter jo altid, når kloge forskere siger noget, men det er bare ikke nyt for os, og vi har med åbne øjne truffet en anden beslutning for at gøre det simpelt, nemt og hurtigt," lyder det fra SF-ordføreren.
Roadpricing kan være fuldt implementeret inden for tre-fem år, siger lektor Harry Lahrmann til Politiken, ligesom DTU's gps-ekspert, ph.d.-studerende Martina Zabic, fastslår, at teknologien er præcis nok til roadpricing.
Ifølge Anne Baastrup er det endnu for dyrt for bilejere at få installeret den gps, som roadpricing kræver. Men hun afviser dog ikke, at systemet på et tidspunkt kommer til at afløse betalingsringen.
"Sandsynligheden for, at det er dér, vi lander, er til stede, men det tager måske 10 og 20 og 25 år, før man kan sige, at det her fungerer også som en trængselsesafgift i Københavnsområdet," siger hun.