Piben er ved at få en anden lyd hos Ryanair. Det irske flyselskab har i årevis været modstander af tanken om overenskomster med sine ansatte.
I december meldte flyselskabet ud, at man nu vil anerkende fagforeninger. Og nu søger Ryanair så forhandlere, der skal arbejde med at indgå overenskomster i 20 forskellige lande. Den 8. februar når turen så til Danmark, hvor Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, skal mødes med Flyvebranchens Personale Union, FPU.
Det glæder FPU-formand, Thilde Waast, der ser frem til at høre flyselskabets udspil.
- Det hele er meget indledende. Ryanair har inviteret os, og må fortælle os, hvad de har i tankerne. Vi ser frem til mødet og til at sætte os ved forhandlingsbordet og afsøge, hvilke muligheder, der er, siger Thilde Waast til Avisen.dk.
Ryanair flyver til og fra Danmark, men har ikke egentlige baser i landet. Vil selskabet det, kræver det en overenskomst og ordentlige forhold, slår Thilde Waast fast.
- Der er ingen tvivl om, at vi ønsker en overenskomst for det personale, de eventuelt ville skulle placere i Danmark. Personale i Danmark skal være på dansk løn- og arbejdsvilkår. Det har ikke ændret sig, siden Arbejdsretten fastslog, at det har vi ret til at bede om, siger Thilde Waast.
Nye toner
Ryanair var i efteråret ude i lidt af en krise. Op mod 40-50 afgange blev i løbet af september og oktober aflyst dagligt. Det skete fordi flere ansatte manglede at afholde ferie, og fordi selskabets punktlighed var blevet for lav.
Thilde Waast forestiller sig ikke, at Ryanairs ideologiske tilgang til overenskomster og fagforeninger har gennemgået den store ændring. De nye toner handler især om, at markedet tilsiger ændringer.
- Ryanair forestillede sig nok fint at leve uden overenskomster. Men personalet er nu begyndt at organisere sig og stille krav, som Ryanair må imødekomme. Der er også spirende pilotmangel i Europa, så potentielt kan Ryanair få et rekrutteringsproblem, siger Thilde Waast.
Generelt er flyvebranchens arbejdsforhold et noget broget landskab, med rutefly der dagligt flyver over landegrænser. Derfor er det svært at have fuldstændig klarhed over reglerne på arbejdsmarkedet, fortæller Thilde Waast.
- Der er huller mange steder i luftbranchen, hvor man ser kreative ansættelsesforhold. Noget af det, vi slås med, er, at vi er en del af et åbent og frit marked, men at de europæiske lande har forskellige regler på arbejdsmarkedet. Reglerne er vidt forskellige - for slet ikke at tale om tredjeverdenslande eksempelvis på den Arabiske Halvø. Det giver selskaberne mulighed for at etablere sig i lande, hvor det er nemmere at undgå en overenskomst, siger Thilde Waast.
Avisen.dk har været i kontakt med Ryanairs salgs- og marketingschef i de nordiske lande, Chris Lundshøj. Han skriver i en mail, at Ryanair ikke udtaler sig om specifikationerne i deres rekrutteringspraksis.