Det anmelderroste rockband Radiohead kan lige så godt blive hjemme, når den prestigefulde engelske musikpris Brit Awards uddeles 20. februar næste år.
Radiohead var ellers en af favoritterene til Årets album i hjemlandet, men chancen for at vinde den pris forsvandt, da bandet tidligere på året gav fans lov til at downloade gruppens nye plade gratis.
For at komme i betragtning til en Brit Award skal kunstnerne nemlig være blandt de 75 bedst sælgende på de engelske pladeselskabers hitliste, og der står Radioheads navn af gode grunde ikke. Reglen er lavet af den engelske pladebranche, som dermed sender et signal om, at det ikke er helt omkostningsfrit at distribuere musik gratis på nettet.
Regler skal ændres
Adjunkt Lars Esbjerg fra Handelshøjskolen på Århus Universitet mener direkte, at hitlistekriteriet er en måde at straffe de bands på, som via nettet har sat pladeselskaberne ud på sidelinien. Til gengæld er Lars Esbjerg ikke i tvivl om, at pladebranchernes awardshows snart er nødt til at lave reglerne om.
»Pladebranchen er nødt til at forholde sig til, at måden at distribuere musik på ændrer sig,« siger Lars Esbjerg, der forsker i detailhandel og distribution.
Foruden Radiohead kan Prince også se langt efter en nominering til en Brit Award . Hans sidste album Planet Earth blev givet gratis væk i følgeskab med en avis. Derimod er der intet, der forhindrer hverken Radiohead eller Prince i at vinde pladebranchens danske musikpris, den såkaldte DMA. Ifølge pladeselskabernes brancheforening, IFPI, er det eneste kriterium, at pladen skal være offentligt tilgængelig.