Regeringens nye superlyntog mellem 10 af de store byer i Danmark vil ikke kun betyde hurtigere rejsetider mellem de pågældende byer, men for alle togpassagerer i hele landet.
Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) slår fast, at togplanens massive investeringer vil skabe et mere sammenhængende Danmark.
- Det er ikke kun storbyerne, der vil få fordel af det. Fordi vi opgraderer skinnenettet, vil det betyde, at alle tog kan komme til at køre hurtigere. Også regionaltogene, siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau.
Det vil ifølge ministeren eksempelvis betyde, at pendlerne fra Vejle til Aarhus kan komme helt ned på en transporttid på lidt over en halv time, hvilket vil være "en væsentlig forbedring af deres dagligdag".
- Der er mange danskere, som vil opleve, at de kan slippe for at spilde noget tid. De kan komme hurtigere på arbejde eller være længere tid hjemme ved deres familier, siger hun.
Superlyntogene vil kun operere mellem 10 af de store byer i landet, men det betyder ikke, at hverken lyntogene eller de almindelige tog bliver nedgraderet.
Ifølge Pia Olsen Dyhr bliver de nye superlyntog "et element, vi bygger ovenpå det, vi allerede har i forvejen".
- Der skal selvfølgelig være plads på skinnerne, og det bliver udfordringen, hvordan køreplanen kommer til at hænge sammen.
- Men det vil betyde, at alle byer i Danmark bliver bedre togbetjent og ikke det modsatte, hvilket nogle måske kunne være bekymret for.
- Så hvis man siger: Jamen, superlyn stopper ikke hos os. Så siger jeg: Nej, men I har stadig jeres hidtidige køreplan, og der bliver skåret af rejsetiderne alligevel, fordi skinnenettet simpelthen bliver bedre, siger Pia Olsen Dyhr.
Forbedringerne af skinnenettet og togdriften i Danmark vil finde sted i årene frem mod 2025.
/ritzau/