Når Københavns kommunes parkeringsvagter begiver sig ud på deres ruter, er det ikke kun ulovligt parkerede biler, de kigger efter. P-vagterne holder også øje med turister, som har brug for at blive vist på vej.
Københavns Kommunes 100 parkeringsvagter har iPads med på job, så de hurtigt kan guide rådvilde turister. Ifølge Tomas Kristensen, enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen, giver det god mening at lade parkeringsvagterne bistå hovedstadens gæster.
- Vi arbejder hele tiden på at gøre jobbet som parkeringsvagt så interessant og alsidigt som muligt, og er der opgaver, vi kan løse i København, som samtidig øger arbejdsglæden, så er en win-win-situation, siger Tomas Kristensen.
Det øger nemlig chancen for at få et smil med på vejen, når parkeringsvagterne ikke altid er dem, der står med blokken parate til at skrive nye afgifter ud.
Tomas Kristensen kender udmærket listerne over de mest prestigefyldte job, hvor danskerne har det med at give p-vagterne bundplaceringer. Som i 2016, da Ugebrevet A4 i en prestigeundersøgelse lavet af YouGov placerede de omdiskuterede vagter som nummer 96 ud af 99.
- Vi kommer ikke i toppen som luftkaptajnen og ambulanceredderen, men kan vi blive 10 eller 20 pladser bedre ved at få et bedre ry, vil det være fint. Vi ser os selv som et vigtigt serviceorgan i byen, siger Tomas Kristensen og erkender samtidig, at de, der får afgifterne, næppe tænker sådan:
- Problemet er, at folk husker afgifterne. Når snakken falder ved middagsselskaberne, er der næsten altid en, der har fået en afgift, og så er det nemt at skælde ud på p-vagten, der ikke er tilstede, siger Tomas Kristensen.
Hovedstadens kommunale parkeringsvagter har været på kursus og lært, hvordan de spotter og tager kontakt til rådvilde turister. Turist-assistancen, der blev styrket i 2015, er en del af en bredere indsats, der skal højne parkeringsvagternes anseelse og styrke deres rolle som 'byambassadører'.
Tomas Kristensen nævner, at det også er vagternes opgave at melde til kommunen, hvis et skilt eller en bænk er gået i stykker, eller en skraldespand er overfyldt. Og selvfølgelig at fortælle bilister om parkeringsmuligheder.
- Det er med til at gøre hverdagen som p-vagt sjovere, når man kan hjælpe folk og have en god dialog og får et smil med på vejen. Det er ikke, fordi det med turisterne har ført til en turnaround på p-vagtens dagligdag, men det er en af de små ting, der gør jobbet mere alsidigt, siger Tomas Kristensen.
Det er ikke kun i Københavns Kommune, at parkeringsvagternes jobprofil undergår en forandring. I Aarhus har p-vagterne tilmed officielt skiftet titel til cityassistenter. Og også her er det en del af jobbet at guide turister og at gøre opmærksom på vejarbejde, der kan påvirke billisternes færd.
Da det nye navn blev lanceret i foråret, kaldte Kim Gulvad Svendsen, chef for Drift og Myndighed i Aarhus Kommune, cityassistenterne for 'kommunens ansigt udadtil'. Og tilføjede, at deres fornemste opgave er at 'servicere' såvel aarhusianere som byens gæster.
Cityassistent Jytte Andersen glædede sig også over sin nye titel:
- Når der står p-vagt på ryggen af os, afholder det mange fra at bruge os. Og det er super ærgerligt, når vi faktisk kan hjælpe med meget andet end parkering. Derfor er jeg rigtig glad for vores nye navn, erklærede Jytte Andersen i marts.