Opdragelse af selv større børn tager efterhånden så megen tid i børnehaveklasserne, at det er en rigtig god idé at tage fat i forældrenes ansvar, som ikke alle tager lige alvorligt.
Det siger formanden for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen.
Hun er derfor glad for, at regeringens nye Task Force for Fremtidens Dagtilbud lægger op til et mere målrettet samarbejde med forældrene og en pointering af, vuggestuer og børnehaver kræver en indsats også af forældrene.
Og ikke bare at sørge for at smøre solcreme på ungerne men også for eksempel at læse højt med børnene derhjemme og snakke med dem om de ting, de laver i institutionen.
- Vi bruger i dag rigtigt meget tid på banale ting, som opdragelse og dannelse i børnehaveklassen, som ikke burde være nødvendigt i forhold til børn på seks år. Når halvdelen af en undervisningstime går med det, så går tiden jo fra læringen, siger Pia Jessen til Ritzau.
Hun peger derfor også på, at det er vigtigt, at man fra institutionens side så tidligt som muligt tydeliggør forventningerne til forældrene, så de er helt klar over, at de også har en vigtig rolle at spille i forhold til børnenes udvikling i institutionen.
Konkrete anbefalinger fra Task Forcen som at læse højt sammen med sine børn derhjemme hver dag kalder Pia Jessen også en rigtig god idé.
- Sproget er en utrolig vigtig del af vores viden. Det at lytte og have en tæt dialog med en voksen, man læser noget sammen med, kan aldrig erstattes af bare at sætte en cd eller en film på, siger Pia Jessen og fortsætter:
- Der spiller forældrenes indsats en helt særlig rolle, for en pædagog kan jo ikke have 20 børn på skødet og have den samme tætte kontakt som en forælder med et barn eller to på sengekanten.