Kampen mod madspild har fået voksende opmærksomhed de senere år, og nu får restauranterne også en måde at skilte med deres kamp mod madspild.
Refood, hedder det grønne mærke, der bliver lanceret over hele Danmark den 25. juni, og som viser, at spisestedet bekæmper madspild, sorterer sit organiske affald og genanvender ressourcer til foder, gødning og biogas. Det skriver foodculture.dk.
- Vi oplever en stor interesse fra restauranter i at gøre en aktiv indsats imod madspild, men disse køkkener savner samtidig en måde at vise forbrugerne, hvad de rent faktisk gør. Derfor er vi en række partnere, der er gået sammen om denne nye ordning, siger Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, der genanvender organiske biprodukter, og som er en af partnerne bag det nye mærke.
Det er gratis for restauranterne at blive medlem af den nye ordning. Det eneste krav er, at de vælger mindst tre initiativer fra en lang liste, som hjælper til at reducere madspild, og derudover har en ordning for at genanvende madaffald.
Herefter kan restauranten reklamere med mærket på sin hjemmeside, i nyhedsbreve og sætte det tydeligt i restauranten og på menukort.
Netop den synlighed har manglet mener forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der også er blandt partnerne bag det nye mærke.
- Jeg oplever, at flere og flere forbrugere de senere år har efterspurgt et certifikat, der tydeligt fortæller om restauranten eller kantinen gør en aktiv indsats for at mindske madspild, så det er et meget tiltrængt mærke, som jeg tror, vil blive meget populært hos danskerne, siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad.
Landbrug & Fødevarer forudser også, at mærket vil blive populært. Organisationen offentliggjorde i 2006 beregninger, der vurderede at danskerne smider mad ud for omtrent 16 mia. kr. om året, eller hvad der svarer til 10.000 kr. i snit for en familie med to voksne og to børn, og har siden kun oplevet stigende efterspørgsel i branchen efter at gøre noget aktivt mod madspild.
- Det er blevet en vigtig del af stort set alle køkkener at tænke i en mere miljørigtig fødevareproduktion. Både fordi forbrugerne efterspørger det, men også fordi restauranten kan spare penge på bundlinien ved at gøre en aktiv indsats, siger Klaus Jørgensen, afdelingsleder for markedsanalyse i Landbrug & Fødevarer.
Målet er ifølge partnerne bag at få 10.000 medlemmer inden 2020, og de første er allerede kommet til.
Newspaq