Nordea efter chok-fyringer: Sådan skal 6.000 erstattes af robotter

Nogle transaktioner kan ganske simpelt automatiseres, siger Nordeas digitaliseringschef, Ewan MacLeod.
Den personlige betjening er snart fortid hos Nordea.
Den personlige betjening er snart fortid hos Nordea. Foto: Flemming Krog/Scanpix og Chris Helgren/Reuters

I et interview med nyhedstjenesten Bloomberg siger digitaliseringschef i Nordea, Ewan MacLeod, at bankens kunder ikke skal forvente personlig kontakt med en ansat, hvis de mister et kreditkort og skal have det erstattet.

Han fortæller dermed for første gang, hvilke tanker Nordea har, efter banken i oktober meddelte, at der skal nedlægges 6.000 stillinger, og at banken samtidig skal digitaliseres yderligere.

- Nogle transaktioner kan ganske simpelt automatiseres, men mange transaktioner især inden for investmentbanking kræver mennesker og er baseret på menneskelig kontakt, siger Ewan MacLeod ifølge Finans.dk i interviewet. Han lader således flaskehalsen pege på specifikke funktioner i banken.

Men det kan meget vel blive det første skridt i retning mod den komplette automatisering af bankforretninger.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Ifølge Finans.dk siger grundlæggeren af den svenske virksomhed Tink.se, som leverer digitale løsninger til den finansielle sektor, Daniel Kjellén, at personlig betjening inden for en årrække formentlig vil høre historien til:

- Forskning tyder allerede på, at aktiv forvaltning ikke er lønsom, men markedet for fonde og aktier er for kompliceret og uoverskueligt for de fleste, så de vil have hjælp fra rådgivere.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.