De danske boligejere er ikke bange for at smøge ærmerne op og bygge til eller renovere på huset. Men det kan ende i økonomiske kvaler.
Det er nemlig langt fra alle, der husker at få alle omkostningerne med i budgettet.
- Man skal virkelig passe på med at være prisoptimist eller have en ublu tilgang til, hvad tingene koster, siger Anders Hagemann, der er byggesagkyndig, skønsmand og indehaver af DinByggerådgiver.dk.
Den klassiske prisfælde er kun at indregne de synlige materialer.
Du har måske fået en pris på nye teglsten, men har glemt udgifterne til nye lægter indenunder - eller du har købt badeværelsesfliser i Silvan, men har glemt fugemasse og vådrumsmembran.
- Selvbyg løber næsten altid af sporet økonomisk, fordi man ikke husker at indregne følgeomkostningerne, siger Anders Hagemann.
Dyr ekstraregning
Samme oplevelse har Thomas Hovgaard, der er talsmand for Nykredit Mægler, Nybolig og Estate. Men det er ikke kun, hvis du bygger selv, understreger han.
- Når håndværkerne alligevel er i gang, vil man typisk gerne have de flotteste fliser, den helt rigtige køkkenbordplade eller den smarte indbygningsvandhane, siger han.
I bedste fald ender du med en kedelig ekstraregning. I værste fald kan det trække gulvtæppet væk under familiens økonomi.
Hvis lommerne er tomme - og du i forvejen har lånt en halv eller hel million til projektet - er det nemlig ikke sikkert, at banken har sympati for det væltede budget.
- Så står man med en halvfærdig tilbygning, som både har kostet mange penge, men samtidig ikke tilføjer huset værdi, når det skal sælges, fordi tilbygningen ikke er færdig, siger Thomas Hovgaard.
Skjulte udgifter
Du skal også huske de udgifter, som ligger rundt omkring selve huset. Hvis du bygger helt nye bygninger, skal du eksempelvis ofte købe en byggeskadeforsikring.
Du skal typisk også søge om byggetilladelse eller anmelde det nye byggeri, og det koster også penge. Her varierer prisen fra kommune til kommune, viser tal fra Videncentret Bolius.
Derudover kan der være udgifter til en landmålere eller geotekniker. For uanset hvor godt du har hænderne skruet på, er det sjældent nok, at du selv tager billeder og tegner en plantegning, som du sender til kommunen.
Og siden 2018 har bygningsreglementet haft skrappere regler for dokumentation.
- Selv om man ordner alt byggearbejdet, kan man være nødt til at betale en fagperson for at lave al dokumentationen. Så det skal også indgå i budgettet, siger Anders Hagemann.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg, Ritzau FOKUS