Undgå at cykelturen bliver en smertefuld oplevelse
Skal du bruge meget tid på en saddel i løbet af sommeren - enten på en cykelferie eller bare til og fra arbejde - så sørg for, at din saddel er komfortabel. Det kan ikke kun give smerter i din bagdel, hvis sadlen er forkert - det kan også sætte sig i hele din ryg. (Arkivfoto) Colourbox/Free
Saddelhøjde, styrketræning og gear spiller ind, hvis du vil undgå smerter på cykelturen.

Som barn har du sandsynligvis lært, at du skal kunne nå jorden med begge fødder, når du sidder på cyklen.

Måske sidder den læresætning stadig i baghovedet. Men for voksne cyklister forholder det sig faktisk ganske anderledes.

Sidder sadlen for lavt, risikerer du nemlig at overbelaste dit knæ, når du cykler, fortæller Nicolas Nyemann, der er fysioterapeut og medejer af Nørrebro Fysioterapi.

- Man skal i stedet se på, hvor meget man bøjer og strækker sit knæ, siger han og forklarer, at knæet ikke kommer over en 90 graders vinkel. Omvendt må benet heller ikke strækkes helt ud.

Når du skal indstille sadlens højde, skal du derfor sørge for, at du har en ganske let bøjning, når benet er udstrakt.

Vil du undgå lænde- og nakkesmerter, skal du også se på styrets placering, forklarer Kristoffer Dalsgaard, der er fysioterapeut og klinikejer hos FysioDanmark i Vejle og tidligere Danmarksmester i enkeltstart i masterklassen H40.

- Styret skal ikke være for lavt og for langt ude, så du skal læne dig ud efter det. Du skal kunne hvile hænderne på det, siger han.

Der er ingen tommelfingerregel for, hvor stor afstanden mellem saddel og styr skal være, for det afhænger af, hvilken type cykel du sidder på.

Sørg også for at få en saddel, du sidder komfortabelt på, hvis du skal sidde længe på cyklen.

- Sidder man forkert, kan det forplante sig hele vejen op igennem ryggen, fortæller Kristoffer Dalsgaard.

Planlægger du at bruge meget tid på en cykel i løbet af sommeren, kan du med fordel bruge noget tid i træningscenteret ved siden af.

- Generel styrketræning gør en stor forskel, hvis man vil undgå skader, siger fysioterapeuten og peger på træning af core-musklerne, som støtter op om ryg og mave.

Når cyklen er indstillet korrekt, skal du også overveje, hvordan du cykler. Kører du med for tung en belastning - altså i for højt et gear - kan det nemlig irritere scenevævet i knæene.

Faktisk skal du bruge dine cykelgear, som du bruger gearene i din bil.

- Man skal justere hele tiden, siger Nicolas Nyemann og forklarer, at du for eksempel skal geare ned på vej mod et rødt lyskryds, så du kan starte op igen i et lavt gear.

Du skal også geare godt ned i modvind - også selv om det betyder, at du kommer en smule langsommere frem. Sidder du og knokler, så hele overkroppen vrider sig, belaster du nemlig dine knæ rigtig meget.

Sørg også for at have foden korrekt placeret på pedalen, hvilket vil sige, at du trykker med fodballen.

- Hvis du har pedalen liggende i svangen, så bruger du kun låret og ikke lægmusklerne, og det gør cykelturen mindre effektiv, siger Nicolas Nyemann.

/ritzau fokus/

Af Stine Eskildsen, Ritzau Fokus
via Listen To News