Det er stærkt bekymrende, at AP Pension løj overfor en kunde og opfandt et gebyr for at holde på kunden. Det siger pensionsekspert og uvildig rådgiver Søren Andersen til Finans.
Finans kan dokumentere, at AP Pension skrev til en kunde, som ønskede at skifte pensionsselskab, at kunden pålagde sig "selv en transaktionsomkostning på ca. 1 pct. af hele din pensionsopsparing (dette er en tommelfingerregel i branchen)".
"Transaktionsomkostningen" - eller gebyret - var fiktivt og Søren Andersen siger at eksemplet er "virkelig slemt", men "det er desværre ikke et særsyn, at selskaberne går for langt".
Finans kan samtidig fortælle, at Finanstilsynet tidligere i år har udsendt et fortroligt udkast til nye retningslinjer, hvor Finanstilsynet lægger op til, at selskaber ikke længere må kontakte de kunder, der ønsker at skifte selskab.
På vegne af AP Pension erkender kommunikationsdirektør Michael Buksti, at selskabet har begået en brøler.
- Brevet følger ikke standarden for, hvad vi ønsker at kommunikere til vores kunder. De ting, du henviser til (transaktionsomkostningen på ca. 1. pct., red.), er ikke noget, der er belæg for. Vi beklager rigtig meget, siger Michael Buksti til Finans.
Han fortæller også, at brevet er "gået ud i en kortere periode", hvilket således betyder, at det ikke kun er én kunde, som er blevet præsenteret for det fiktive gebyr.
- Nu er vores opgave at se, hvem det brev har ramt, og om det har haft en konsekvens, siger Michael Buksti.
Finanstilsynets udkast til nye retningslinjer vil ifølge Finans i løbet af de kommende måneder blive forhandlet på plads mellem Finanstilsynet og pensionsbranchen.