Hver femte kvinde oplever chikane på bilværkstedet

Billedet er et genrefoto. (Foto: Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix/Arkiv)

Hver femte kvinde svarer i en ny undersøgelse, at de er blevet chikaneret, når de har haft bilen på værksted, mens hver tredje oplever at blive behandlet anderledes. En udpræget machokultur med få kvinder og 'værkstedshumor' spiller ind, lyder det fra branchen.

Værkstedshumor, kalendre med nøgne damer på væggene og platte jokes er hverdagen på de danske bilværksteder.

Og selvom mange kvinder problemfrit får ordnet bilen på værkstederne, er det for nogle en noget mere grænseoverskridende oplevelse.

Frisører krænkes på jobbet: Hver femte har oplevet sexchikane

Internetportalen autobutler.dk har lavet en undersøgelse blandt 1.016 af portalens kvindelige brugere. Her svarer 21 procent, at de i høj eller nogen grad har oplevet chikane på grund af deres køn, når de var på bilværksted.

Artiklen fortsætter under grafikken

Ligeledes svarer 32 procent, at de i høj eller nogen grad oplever at blive behandlet anderledes på bilværksteder, fordi de er kvinde.

Artiklen fortsætter under grafikken

Autobutler.dk er en internetportal, hvor brugerne anonymt kan indhente tilbud fra bilværkstederne. Analysechef Jan Sturm fortæller, at portalen oplevede, at markant flere kvinder begyndte at benytte sig af portalen, og det fik dem til at undre sig.

- Vi spurgte bilejerne og tilbagemeldingen var, at de kvinder, der finder værksteder på nettet, gør det, fordi de ikke føler, at de kan forhandle på lige fod med mandlige bilmekanikere. De føler sig talt ned. Når de bruger nettet, er det fordi, at de der kan gemme sig bag anonymitet, siger Jan Sturm.

Mødes med alvor

I brancheorganisationen Autobranchen Danmark, der har 1.200 medlemmer, der omfatter 20.000 ansatte, ser administrerende direktør (og tidligere politiker) Gitte Seeberg alvorligt på undersøgelsens konklusioner.

- Jeg tager det her rigtig alvorligt. Det er uheldigt ud fra et kvindeperspektiv og et forretningsperspektiv, siger Gitte Seeberg.

- Det er vigtigt, at sådan en undersøgelse kommer frem. Virksomhedsejerne skal reflektere over, at der er en kæmpe gruppe af kunder, der er kvinder. De skal også have en god oplevelse, når de kører bilen på værksted, siger Gitte Seeberg.

Tal fra Dansk Industri viser, at i 2014 var 90 procent af de beskæftigede automekanikere i Danmark mænd. Og netop overvægten af mænd skaber en 'machokultur', mener Gitte Seeberg.

- Vaner er utrolig svære at lave om på. Det er en mandebranche, og mænd har en særlig måde at tale sammen på. Jeg er optaget af, hvad branchen kan gøre for at tiltrække flere kvinder. Det, vi hører, er også, at når virksomhederne ansætter kvinder eller tager kvindelige lærlinge, sker der noget med tonen i virksomheden. Derfor ville det være godt med flere kvinder i branchen, siger Gitte Seeberg.

Hvis ansvar er det, at det er en god oplevelse for kvinder at have bilen på værksted?

- Det er i høj grad et ledelsesansvar. De skal fortælle medarbejderne, hvordan tingene skal gøres, og hvad man må og ikke må sige. Men jeg vil selvfølgelig også kigge videre på det her, for vi har også en pligt til at gøre vores medlemmer opmærksomme på, at det her er meget, meget uheldigt, siger Gitte Seeberg.

Hun mener, at det især kan drive omstillingen, at det kan gå udover værkstedernes forretning, hvis kvinderne ikke længere dukker op.

Hos autobutler.dk håber Jan Sturm, at der løbende vil ske en kulturændring i branchen drevet af flere kvindelige ansatte.

- Det andet man kan gøre, er at sætte sig ind i biler og vide noget om det, inden man tager kontakt til værkstedet, siger Jan Sturm.

10 forskellige værksteder vil give 10 forskellige priser, og det forvirrer forbrugeren. Derfor vil man stå stærkere, når der skal forhandles med mekanikeren, hvis man ved mere om sin bil, lyder budskabet.