Servicen i Danmark er så ringe, at de danske taxachauffører og tjenere bør tage ved lære af deres kolleger i eksempelvis USA.
Det skriver komiker, instruktør og forfatter Hella Joof i en klumme i Berlingske.
Hun fortæller, hvordan hun ”bader i god service” fra Uber-chaufførerne og tjenerne i Portland i USA. De spørger til kaffen, byen og hendes velbefindende.
Hella Joof skriver dog, at hun er klar over, at folk i USA er lavtlønnede, og at drikkepenge en stor del af lønnen. Derfor får ”den noget pedal omkring smil og omsorg for deres gæster”. Men det virker, skriver hun og fortsætter:
”Venlighed er fortyndet kærlighed, uanset hvad den er udløst af, og når man bliver mødt med smil, smiler man selv, rynken mellem brynene glattes, og man lægger masser af drikkepenge. Og det ville man jo også gøre i Danmark, hvis ikke servicen mange steder var så øredøvende ringe, at det ville virke som en ironisk kommentar. Altså nogle gange giver jeg faktisk 30 procent til en særligt uforskammet eller sms’ende taxachauffør, fordi jeg i mit hippiehjerte tænker, at man altid skal gengælde skidt med godt. Men jeg er ikke sikker på, at strategien virker," skriver Hella Joof i klummen i Berlingske.
Jeg er ikke din slave
Hun forstår ikke, hvorfor det ikke er en ære at udvise god service i Danmark. Er det fordi vores samfund er så lige, eller fordi det føles som at tage understatus, når man servicerer andre mennesker, spørger hun.
”’Hvorfor skal jeg skænke din kaffe op, jeg er ikke din slave!’ Nej, det er du ikke. Men du er i servicebranchen, og der er succeskriteriet ikke, at jeg selv henter min kaffe, mens du er på Facebook oppe bag ved disken. At give god service er ikke at tage understatus,” skriver Hella Joof i klummen i Berlingske.
Men det handler ikke kun om tjenere og taxachauffører. Vi er alle - alt fra ansatte i Skat til massører, sosu-assistenter og ministre - i servicebranchen, og det er ”vores søde pligt at skabe tillid og god service for vore medmennesker”.