Flere og flere danske unge arbejder på tilkalde-vilkår og ekstremt lave timetal i landets butikker. Det meddeler HK Handel, der råber vagt i gevær over udviklingen.
- Vi oplever, at rigtig mange arbejder på kontrakter med meget lave timetal - ofte 5-8 timer om ugen. Det kan folk naturligvis ikke leve af, og det er et voksende problem, siger Kim Jensen, faglig chef i HK Handel, til Fagbladet 3F.
Reelt arbejder mange ansatte dog flere timer, end det antal der står på kontrakten.
- Ofte ser vi, at ansatte arbejder 15, 17 eller 25 timer om ugen, selv om der står et lavere tal på kontrakten. Det betyder, at de skal stå til rådighed over for arbejdsgiveren, der kan bruge medarbejderne som harmonika og trække ud og ind efter behov, siger Kim Jensen.
Han peger på, at udviklingen er accelereret siden liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dengang var 60 procent deltidsansatte indenfor dagligvarekæder og discount. I dag er det 75 procent, oplyser HK. Forbundet oplyser, at der også findes eksempler på 0-timers kontrakter, som blandt andet kendes fra Sverige, Finland og Storbritannien.
Man skal have kontrakt på over otte timer for at være omfattet af funktionærlovens bestemmelser.
Det er næsten umuligt at få fuld tid. Derfor bliver voksne mennesker, der skal leve af deres løn, tvunget på deltidskontrakter med få timer. Et eksempel er supermarkedskæden Kiwi, der nu lukker. Den har 1650 ansatte, men kun de 250 er på fuld tid, forklarer Kim Jensen.
Morten Schønning Madsen, underdirektør i Dansk Erhverv, kan ikke genkende de negative konsekvenser, som HK Handel peger på.
- Set fra et virksomhedsperspektiv er det vigtigt at have ansatte i butikken, når kunderne er der, og det er i højere grad om aftenen og i weekenden. Dem, der gerne vil arbejde fuld tid, har ofte et ønske om at arbejde mere traditionelt fra 9-16.30. Det er en udfordring, siger han til Fagbladet 3F.
Fænomenet med korte kontrakter er også udbredt inden for turist, skole- og handicapkørsel, forklarer Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F:
- Tre ud af fire turistchauffører er på 0-timers kontrakter eller aftaler med meget lave timetal - for eksempel fire timer om ugen. Det betyder, at chaufførerne ikke er garanteret noget som helst, men står til rådighed for arbejdsgiveren, siger Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F.
Halvdelen af de danske jobs, der er opstået siden 2013 er deltidsjobs, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.