EU's klimakommissær, Connie Hedegaard, glæder sig over, at FN's luftfartsorganisation, Icao, på sin generalforsamling i Montreal er enedes om en aftale om civile flys CO2-forurening.
Det er ifølge Hedegaard i sig selv positivt, at det overhovedet er lykkedes at enes om at lave en global aftale. Også selv om der lige nu kun er tale om en køreplan.
Køreplanen lægger op til, at selve aftalen skal underskrives ved Icaos næste generalforsamling om tre år. Og at den kan træde i kraft i 2020.
- Sejren er, at der nu kommer en global måde at regulere udledninger fra fly på. Det er noget, vi har ønsket i rigtig, rigtig mange år. Vi har ikke haft fremskridt der før.
- Nu er der truffet en beslutning om, at det skal gøres, og der sat en tidsplan på, at det skal gøres på den næste generalforsamling. Det er en sejr, siger Hedegaard til Ritzau.
Klimakommissæren vil ikke opgive EU's forsøg på selv at lave en regulering for perioden frem til 2020, når den globale aftale skal træde i kraft. Hun har dog endnu ikke lagt sig fast på, hvordan det skal ske.
- På mandag sætter vi os ned og analyserer, hvad vejen frem så er. Det er klart, vejen frem er ikke ingenting mellem nu og 2020.
EU havde søgt at få en ordning med hurtigere effekt med udgangspunkt i EU's egne regler for kvotehandel, ETS.
ETS-reglerne pålægger luftfartsselskaber at betale for den CO2, de udleder ved flyvninger til og fra EU.
Men efter betydelig modstand fra blandt andre USA og Kina satte EU tidligere i år sine regler i bero i håb om, at det kunne lykkes at lave en global aftale i Icao.
Connie Hedegaard sagde dengang, at hun "satte uret i stå". Men hun vil fredag ikke forholde sig til, om det nu bliver sat i gang igen. Og om EU nu kun kan opkræve CO2-afgift for flyvninger over europæisk luftrum.
- Det vil jeg nødig spekulere i nu. Det med stopuret var jo for at få en global aftale.
- Det besværlige er at finde ud af, hvor langt kan vi nu gå med, hvad vi gør i Europa i europæisk luftrum. Hvad kan vi gøre på en måde, der viser, at vi vil regulere det her - men uden at vi skaber en forhindring for den globale aftale, siger Hedegaard.
/ritzau/