En femårig dreng fra Esbjerg var så følelsesmæssigt forstyrret, at han ville brænde sine forældres lejlighed af. Alligevel mente kommunen ikke, at drengen skulle have særlig hjælp, da han et år senere begyndte i skole - så han blev placeret i en helt almindelig klasse.
Det skriver Fagbladet Folkeskolen på baggrund af et bachelorprojekt fra Læreruddannelsen ved University College Syddanmark.
Sagen om drengen rammer ind i en debat om inklusion af børn med særlige behov, og om det er i børnenes interesse eller ej.
Det er en politisk målsætning, at så få børn som muligt skal have specialpædagogiske tilbud i skolen. Så drengen, der kommer fra en ressourcesvag familie med mange problemer, kom i en helt almindelig folkeskoleklasse. Først da han to år senere skiftede skole, fik han et specialpædagogisk tilbud.
Kommunikerede med lyde
Drengen havde både følelsesmæssige, sociale og indlæringsmæssige problemer, og brugte lyde til at kommunikere. Pædagogerne i hans børnehave havde forsøgt at råbe myndighederne op, men de reagerede først, da han som femårig stak ild til sine forældres hjem. Og året efter kom han altså i en normal folkeskole.
Men det er helt normalt, at børn starter i en almindelig klasse uden specialtilbud, siger Familie- og Forebyggelseschef i Esbjerg Kommune, Jørgen Bruun.
Lærerne vil i den første periode vurdere, om barnet ikke kan fungere i en normal klasse. Kun hvis noget er helt galt, bliver barnet fra start tilknyttet en specialklasse, forklarer han til Folkeskolen.
Han vil ikke udtale sig om den konkrete sag, hvor drengen først fik hjælp efter to år i en almindelig klasse.