Tunge øjenlåg, gabende munde og svigtende koncentration. Det er hverdag for alarmerende mange elever i folkeskolen.
En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at skolebørnene aldrig før har været så trætte i deres hverdag, som nu. Tallene er indsamlet i skoleåret 2013-2014 og viser, at 78,2 procent af eleverne mindst én gang om ugen er trætte om morgenen, når de skal i skole. I 1988 var kun 31 procent trætte mindst én gang om ugen. Samtidig er 25,5 procent af eleverne i dag trætte hver eneste morgen, når de skal i skole, viser undersøgelsen.
Elektronikken snupper søvnen
Den eksplosive stigning har i første omgang en ret simpel forklaring. Det fortæller professor Bjørn Holstein, som har været med til at lave undersøgelsen.
- Børn sover omkring en time mindre i dag, end de gjorde for 25 år siden, og det er alt for lidt. Enhver søvnforsker vil sige, at det går simpelthen ikke med så lidt søvn, siger Bjørn Holstein.
Han giver blandt andet elektronikken skylden for søvnmanglen.
- Det skyldes især, at børnene ganske enkelt bruger mere og mere tid på at surfe på computeren, se fjernsyn og spille på iPad'en. Det tidsforbrug er simpelthen eksploderet så meget, at det har ædt en time af børnenes nattesøvn, siger Bjørn Holstein.
Forældre må stramme op
I foreningen Skole & Forældre, som repræsenterer landets skolebestyrelser, hører man ofte om alt for trætte elever. Her er forklaringen også elektronikken.
- Mange børn har utrolig svært ved at slippe de digitale dimser. De skal hele tiden være til at kontakte på sms, på Facebook og på Snapchat og er bange for at gå glip af noget, siger formand Mette With Hagensen.
Det er dog ikke kun et problem blandt børnene. De voksne har nemlig selv svært ved at lægge mobiler og iPad's væk, mener Mette With Hagensen.
- Som forældre må vi gribe i egen barm. For mange af os kan jo heller ikke selv lade være med at sidde med mobilen, og det smitter af på børnene. Man prøver at sige til dem, at der skal være slukket kl. 22, men så opdager man, at de har ligget med mobilen under hovedpuden, siger Mette With Hagensen.
Heldigvis oplever hun, at flere skoler tager problematikken op.
- Nogle skoler har ikke så meget opmærksomhed på det. Men mange steder diskuterer man problemet i elevråd, i skolebestyrelser og på forældremøder, siger hun.
Og netop at diskutere problemet er vejen frem, mener professor Bjørn Holstein. Samtidig skal forældrene lave klare aftaler med børnene om skærmtid.
- Vi har undersøgelser, der viser, at den slags aftaler virker. Og børnene kan jo godt selv se, at det ikke er hensigtsmæssigt, at de bliver så trætte, siger han.
Lærere: Dårlig tid til alvorssnak
I Danmarks Lærerforening oplever man også problemet med søvnige skolebørn.
- Det er bestemt noget, lærerne genkender. Vi ser i alt for høj grad udmattede børn. Mit indtryk er, at der bliver stillet så høje krav til familierne, at de bliver enormt pressede, siger Dorthe Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening.
Derfor er det vigtigt, at lærerne tager fat i forældre, når børnene lider af for lidt søvn og for meget elektronik.
- Det er ikke noget i vejen med skærmtid, men når det tager overhånd og skader elevens søvn og trivsel, er det vigtigt, at vi som professionelle får taget samtalen med forældrene, siger Dorthe Lange.
Men netop den samtale kan det være svært at finde tid til for lærerne.
- Vi skal spare, og i forvejen er timetallet stigende, mens antallet af lærere falder. Det gør det svært at gå i dialog med forældrene om, at børnenes hverdag er så presset, at eleverne er udmattede, når de kommer i skole, siger Dorthe Lange.
Skolebørnsundersøgelsen 2014 er en landsdækkende, repræsentativ undersøgelse af 4.534 11-15-årige skolebørns trivsel og sundhed, som Statens Institut for Folkesundhed står bag.
- 25,5 procent af eleverne er trætte hver dag
- 34,5 procent er trætte flere dage om ugen
- 18,3 procent er trætte én dag om ugen
- 21,8 procent er aldrig eller sjældent trætte i skolen
I alt er 78,3 altså trætte mindst én gang om ugen. I 1988 var kun 31 procent trætte mindst én gang om ugen.
UDVID