FAKTA: Europæiske bilister betaler bompenge og gebyrmærker

Regeringen og Dansk Folkeparti vil indføre vejafgift, så udenlandske bilister må betale for at køre i Danmark.
I Europa er ifølge FDM 20 lande, hvor bilister skal betale vejafgift for at køre på bestemte strækninger. I Danmark vil regeringen og DF indføre en vejafgift, der giver lov til at køre på de danske veje i en kortere eller længere periode.
I Europa er ifølge FDM 20 lande, hvor bilister skal betale vejafgift for at køre på bestemte strækninger. I Danmark vil regeringen og DF indføre en vejafgift, der giver lov til at køre på de danske veje i en kortere eller længere periode. Foto: Bax Lindhardt/arkiv/Scanpix

Når danskerne fremover kan købe billigere biler, så skal udenlandske bilister være med til at betale for gildet.

Det er en konsekvens af den aftale om registreringsafgiften, som regeringen og Dansk Folkeparti torsdag aften er blevet enige om.

Læs om den kommende vejafgift her:

* Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at undersøge mulighederne for at indføre periodebaserede vejafgifter er i Danmark for person- og varebiler.

* Både danske og udenlandske bilister skal betale afgift, men de danske bilister vil blive kompenseret gennem et fald i andre afgifter.

* I Europa er der 20 lande, hvor bilister skal betale vejafgift for at køre på bestemte strækninger.

* Nogle steder trækker bilisterne en billet i en luge ved indkørslen til betalingsstrækningen på bestemte motorveje. Den betales, når de kører fra vejen igen. Sådan er det for eksempel i Italien.

* Andre steder i Europa skal man betale en anden form for afgift, der baserer sig på de såkaldte vignetter, som skal købes og være fastgjort i ruden.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

* En vignet baserer sig på tid frem for afstand, som typiske vejafgifter ellers gør, og den kan gælde i nogle dage, uger eller et helt år.

* Sådan en model er også undervejs i Tyskland, hvor regeringen og Dansk Folkeparti har hentet inspiration.

* De tyske bilejere vil per automatik få tilsendt en vignet, mens de samtidig skal betale mindre i vægtafgift.

* Nogle EU-medlemslande blandt andet Østrig mener dog, at den tyske vejafgift er diskriminerende og har talt om at anlægge sag mod Tyskland ved EU-Domstolen. Det er dog endnu ikke sket.

* Ifølge den danske aftale vil udenlandske bilister vil formentlig kunne betale afgiften på en hjemmeside, via en app på deres telefon eller på betalingssteder som tankstationer eller kiosker.

* En sådan ordning kan tidligst indføres fra 2020.

* Den tekniske løsning vil formentlig ligge tæt på den vejafgift, som danske og udenlandske lastbiler i dag betaler for at køre i blandt andet Danmark.

* Betaling af afgiften registreres i en database sammen med bilernes registreringsnumre.

Kilder: dpa og det tyske transportministerium, Skatteministeriet, FDM, EUObserver, EU-Domstolen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.