I 2011 snuppede flere en 770.000 danskere mindst én hjemmearbejdsdag i løbet af en måned.
Arbejdspsykolog Anton Eg fra Arbejdspsykologisk Center er stor fortaler for at arbejde hjemmefra – hvis du ellers kan finde ud af at strukturere det.
Ellers ender du let med dårlig samvittighed og følelsen af, at du ikke har udrettet noget.
Her er hans råd til dig, der kan se logikken i at droppe transporten og arbejde hjemmefra ind i mellem.
1. Skab gode rammer
Det går ikke, at du sidder mellem vasketøj, morgenmad og ungernes legetøj. Skab en god fysisk ramme omkring hjemmearbejdsdagen ved at rydde skrivebordet for alt andet end dine arbejdsting.
OBS: Undgå at begynde den store forårsrengøringen – du skal arbejde!
2. Start og slut
Beslut dig for, hvornår du starter. Hvornår du spiser frokost, og hvornår du er færdig med din hjemmearbejdsdag. Det er let at blive ustruktureret omkring tid, når du arbejder hjemme.
OBS: Overhold din tidsplan.
3. Få styr på opgaverne
Skriv ned, hvad du gerne vil nå og hak af undervejs, som du æder dig igennem opgaverne. Der kan selvfølgelig ske ting undervejs, men det er vigtigt for den skyldfri hjemmearbejdsdag, at du ser, hvad du har fået fra hånden.
4. Del opgaver i blokke
E-mail og telefon er forstyrrende elementer for mange mennesker. Hvis du arbejder med noget, der kræver en fokuseret indsats, bliver du revet ud af din koncentration og skal bruge tid på at vende tilbage til opgaven.
Del arbejdsdagen op i blokke med ’fokuseret tid’, hvor du kan arbejde med fuldt fokus på din opgave, og ’besked tid’, hvor du svarer mail og bruger telefonen.
OBS: Lad være med at vogte din E-mail som en høg og kaste dig over indbakken, hver gang der tikker en e-mail ind. Du behøver kun at svare mail to-tre gange.
5. Pauser
Hold pauser efter behov. Hvis du er i et godt arbejdsflow – keep working. Hvis tankerne glider væk, og du bliver ufokuseret – stræk benene.
OBS: Pas på at du ikke bruger pauserne til gulvvask eller lignende. Så skrider rammerne. Hvis du skal vaske gulv, skal der afsættes tid til det i din planlægning af arbejdsdagen.