Findes den perfekte chef? Og hvad skal han eller hun gøre for at blive opfattet som en god chef?
LÆS OGSÅ: Danskernes iskolde dom: For få gode chefer
Opskriften er vel sagtens lige så svær at finde, som den er at leve op til. Alligevel er her en række kendetegn ved den gode leder. Du kan jo lade chefen læse med.
Adjunkt ved Roskilde Universitetscenter Peter Busch-Jensen, forsker i arbejdsliv:
- Mange medarbejdere foretrækker klar besked om, hvad der foregår. Hvis direktionen står over for et dilemma eller svære beslutninger, er det derfor vigtigt - ikke mindst på den lange bane - at fortælle, hvad man overvejer i stedet for at lukke ned for kommunikationen. Tavshed fratager ganske mange medarbejderne deres muligheder for at give feedback, tage del og bidrage med viden. Og uden dette kan store beslutninger give mange uforudsete problemer.
- Danskernes forhold til chefen afhænger også meget af dagsform. Hvis man lige har haft en god snak med chefen ved kaffemaskinen, så er han eller hun jo meget hyggelig.
Cand.Psych og direktør i konsulentvirksomheden TeamArbejdsliv, Hans Hvenegaard:
- Det er vigtigt at anerkende, når en medarbejder gør et godt stykke arbejde. Det er en central faktor for, om man synes godt om sit arbejde. Men det skal ikke bare være ’nej, hvor er du god’. Det skal være relevant, og der skal være fokus på den kerneopgave, medarbejderne udfører.
- Medarbejderne gider heller ikke høre lederen snakke økonomi, strategi og ledelsesopgaver. Lederen skal forholde sig til det arbejde, den ansatte laver. Det er der anerkendelsen skabes.
Dennis Kristensen, formand for FOA.
- En leder for en kommunes ældrepleje skal være fagligt kompetent og have indsigt i hvad det vil sige at have med mennesker at gøre. Samtidig skal lederen også være god til at lede en personalegruppe.
- Lederen må ikke detailstyre. Hun skal være tryg ved at medarbejderen på lang afstand også er sin egen leder, når man ikke lige har chefen ved siden af sig ude hos borgeren.
Niels Henriksen, der er rådgivningschef i Lederne, maner dog til besindighed.
- Det vigtigste er at lade være med at tro, at man som leder er 100 procent kompetent til det hele. Du har som leder mange flere opgaver, end medarbejderen kender til.