Kunderne i en række af landets bedst kendte butikker mødes i disse dage med et nyt skilt ved indgangen, skriver Ekstra Bladet.
Forretninger som Irma, 7-Eleven og Netto er nemlig gået i gang med at teste et system til præventivt at bremse røverier i netop deres butikker.
Idéen er ret enkel og alligevel meget avanceret: Under et røveri kan personalet udløse en pumpe, der sprøjter en usynlig væske ud over røveren og hans medsammensvorne.
Væsken sprøjtes så på alle, der passerer butikkens udgange, under et røveri. Væsken kan fx også sprøjtes på andre steder i butikken eller på pengene, inden de tages ud af kassen.
Hvis en mistænkt senere fanges, kan politiet ifølge producenten bag systemet finde rester af væsken op til flere uger efter og med sikkerhed identificere røveren.
Væsken, der knytter sig præcist til de enkelte butikker, sætter sig nemlig på huden og i tøjet i lang tid og kan ikke bare vaskes af.
Det er dog langtfra en nyhed i resten af verden, at man præventivt kan skræmme røvere væk - eller nemmere få dem fældet i retten - med DNA Spray.
I for eksempel Australien er samtlige (800+) McDonalds-forretninger i dag udstyret med systemet. Det har ifølge burgerkæden effektivt holdt røverne borte.
Hvis systemet skal have effekt i Danmark, kræver det dog, at dansk politi meget aktivt deltager og fx som i England rutinemæssigt tjekker anholdte for at se, om de har den usynlige væske sprøjtet på sig:
- Vi har allerede et godt samarbejde med politiet, siger Henrik Olsen fra Selecta DNA, der er firmaet bag systemet, til Ekstra Bladet.
Erfaringerne fra udlandet er stærke. Visse udenlandske politienheder bruger selv sprayen i situationer med store folkemængder, hvor de kan "markere" på dem, der kaster med sten eller laver andre ulovligheder.