Blogger: Vi skal have flere af den type unge - ellers falder Danmark fra hinanden
BLOG - Hvis ikke der kommer flere faglærte, risikerer Danmark at falde fra hinanden. Det mener elektrikeren Rasmus Peter Henriksen..
Blog

Af Rasmus Peter Henriksen
Se alle blogindlæg

Om Rasmus Peter Henriksen

Rasmus Peter Henriksen er elektriker og folketingskandidat for SF i København. Rasmus engagerer sig meget i de forhold, der er på arbejdspladsen, særligt lærlingenes forhold. Han har i flere år været mentor for firmaets lærlinge. Rasmus er desuden lokal sikkerhedsrepræsentant, og går meget op i arbejdsmiljø. Debatten i Danmark mangler faglærte og ufaglærte indspark, og Rasmus håber at kunne inspirerer andre faglige stemmer, til at deltage i debatten. Rasmus blogger mest arbejdsmarkedet, arbejdsmiljø og erhvervsuddannelser.

’TAG EN UDDANNELSE du kan falde tilbage på’ – Sådan var rådet fra min far, dengang jeg skulle vælge en retning i livet. Han talte om en håndværkeruddannelse. Min far er selv udlært karetmager. For ham og min mor, der er bankuddannet, var rådet, at jeg stod stærkest med en faglig uddannelse. Dels fordi at uddannelsen var en direkte adgangsbillet til arbejdsmarkedet, dels fordi at de håndværksmæssige kompetencer stort set er universelle, og derfor kan bruges, hvis man vil skifte fag.

I dag bliver unge rådet til at tage en gymnasial uddannelse, for at have noget at falde tilbage på. Og det er et problem for os alle. Vi uddanner alt for mange gennem gymnasiet, og alt for lidt gennem de faglige uddannelser.

DEN TYSKE METALINDUSTRI har lavet en alletiders reklamevideo, der viser en verden uden håndværkere. Biler falder fra hinanden, husene styrter sammen og toiletterne flyder over. Verden falder bogstaveligt talt fra hinanden. For der er brug for håndværkere. Danmark bliver stadig mere og mere automatiseret. Og selvom en del ufaglærte arbejdspladser står til at ryge i svinget, så er det altså primært kontorjobs, der kommer til at blive sparet væk de næste mange år.

Hvis vi skal sørge for, at Danmark ikke falder fra hinanden, og at der er nok uddannede til at bygge huse og få industrien til at køre, så er vi efter min mening nødt til som minimum at sætte ind to steder: I folkeskolen. Og i virksomhederne.

RIGTIG MANGE UNGE drømmer desværre ikke om at blive faglærte, det skal vi have dem til igen. Det gør vi ved, at folkeskolen bliver et sted, der ikke kun fremmer boglig og akademisk tankegang. Unge skal have vist, at hænders arbejde har værdi.

Håndværk er ikke kun det at kunne skære et lige snit i et stykke træ, men i lige så høj grad et sæt færdigheder, der gør, at man kan tænke logisk, i former, 3-dimensionelt og at man kan prioritere sine arbejdsgange. Hvilket er meget eftertragtet.

Og så skal de unge heller ikke opleve den usikkerhed, som ordet praktikpladsmangel, der gør en usikker på, om og hvilken uddannelse man får. Derfor skal mestrene suge skolerne tomme for lærlinge: Ingen lærlinge bør gå i skolepraktik, samtidig med at der er akut mangel på faglært arbejdskraft.

HVIS LÆRLINGEOPTAGET forsætter uændret, så mangler Danmark 7.500 elektrikere i 2025 ifølge en opgørelse fra Tecniq fra 2016. Samtidig er der paradoksalt nok 462 elektrikerlærlinge, som mangler en praktikplads. Derfor virker det ikke som om, at alvoren er gået op for cheferne. Eller Danmark generelt.

Op til finanskrisen '07 og '08 havde firmaerne ikke tid til at tage lærlinge. Det hele gik jo så stærkt. I årene efter finanskrisen, havde firmaerne ikke opgaver nok til at tage lærlinge. Nu var der ikke råd: Firmaerne skulle gøre sine ansatte mere robuste til eventuelle nye kriser.

Man skulle jo nærmest tro, at faglært arbejdskraft hang på træerne, og at faglærte var en gangbar lagervare, man bare kunne hente ned fra hylden. I virkeligheden tager en lærling 3-4,5 år at oplære. Og intet kommer af sig selv.

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.