Når en medarbejder kommer ud for en arbejdsulykke og efterfølgende bliver erklæret syg eller får konstateret en arbejdsrelateret sygdom, koster det på arbejdspladsens bundlinje.
For staten løber beløbet årligt op i milliarder af kroner. Men der bliver ikke taget højde for de skjulte omkostninger. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.
Det er Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, OSHA, der på baggrund af 35 internationale rapporter har vurderet, at Danmarks udgifter til arbejdsulykker årligt løber op mellem 55 og 87 milliarder kroner.
Men beløbet er nok højere i virkeligheden, fortæller Pall Rikhardsson, der er ekstern lektor ved Institut for Marketing og Organisation ved Aarhus Universitet. Han har været med til at beregne omkostningerne ved arbejdsulykker for danske virksomheder.
- Mange omkostninger er ikke synlige. Det er en masse følgevirkninger, som giver omkostninger, og som virksomhederne ikke tænker over. Hos nogle virksomheder, vi har besøgt, var det op imod 60-70 pct. af omkostningerne fra en ulykke, der var skjult, siger Pall Rikhardsson til Magasinet Arbejdsmiljø.
Han fremhæver særligt omkostninger til administration, kommunikation, rapporteringer til det offentlige og produktionsforstyrrelser og vikarer som skjulte udgifter, som virksomhederne ikke er opmærksomme på.
Han understreger, at hvis de danske virksomheder undgår bare én eller to arbejdsulykker om året, kan det aflæses på bundlinjen.
Newspaq
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.