De får ikke flere ture mellem de store danske byer. Onsdag bliver IC4-togets skæbne med stor sandsynlighed beseglet og meget tyder på en dødsdom eller en kraftig degradering.
"Hvad er prisen på jern nu om stunder?"
Sådan sukker Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, da han bliver spurgt om problemtogets fremtid.
Et opgivende grin senere er dommene klar. For det kan gå to veje.
"Jeg tror aldrig, de kommer ud at køre mellem landsdelene; det bliver de simpelthen ikke sikre nok til. Så enten skal de køre på regional- og lokalbaner, eller også skal de skrottes," slår Kim Christiansen fast.
Han er medindkalder til et lukket samråd, der finder sted onsdag eftermiddag. Her vil en række trafikordførere sætte transportminister Henrik Dam Kristensen (S) stolen for døren og kræve et svar på spørgsmålet:
Hvad skal der blive af IC4-togene?
Enhedslisten undrer sig noget over, hvordan togene foreløbig er blevet undersøgt.
"Man har indtil videre kun kigget på de mekaniske dele af toget. Men hvad nytter det, at man fikser bremserne, hvis computerne, der skal styre hele herligheden, ikke fungerer?" lyder det spørgende fra trafikordfører Henning Hyllested.
Han foreslår, at der bliver hidkaldt en række computereksperter, som ganske enkelt arbejder sig gennem togets styresystemer bit for bit og byte for byte. Og de skal så fastslå, om togets dele nogensinde vil blive i stand til at snakke sammen.
På det område får Enhedslisten opbakning fra Dansk Folkeparti.
"Jeg er helt enig med hans idéer om, at vi skal gøre det. Nu skal vi smide alle partifarverne og gå helt praktisk til værks, så vi ikke sætter hinanden skak, men derimod sikrer, at alle danskere får ordentlige tog," siger Kim Christiansen og forsætter:
"Kan eksperterne ikke finde fejlene, skal IC4 ganske enkelt skrottes. Det nytter ikke noget at kaste de 1,6 milliarder kroner efter togene, som Atkins-rapporten foreslår. Så hellere erkende, at vi har tabt de 2,5 milliarder kroner, som projektet indtil videre har kostet. Og vi kan lige så godt se i øjnene, at IC4 aldrig kommer ud at køre på landsdelsstrækningerne. Men kommer de til at gøre, kan de blive gode regionaltog," lyder vurderingen fra Kim Christiansen.
Grunden til, at samrådet i morgen er lukket, er ganske enkel: Nu vil samtlige af Folketingets trafikordførere forsøge at finde en løsning, som alle kan bakke op om. For IC4 er blevet så stort et problem, at dets skæbne helst skal afgøres af et enigt folketing.
Også de borgerlige partier bakker op om udmeldingerne, og Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har tidligere sagt, at han ikke har tillid til, at IC4-togene kommer til at virke i landsdelstrafikken. Se her.