Ryanair gjorde på et pressemøde tidligere i dag et stort nummer ud af, at selskabet til oktober åbner tre nye ruter fra København til Budapest, Malaga og Alicante.
Men det er ikke noget at prale af, mener fagforbundet 3F-Kastrup.
- Der er ikke noget særligt interessant i, at Ryanair nu flyver til de tre destinationer. Det er jo udtryk for ren kannibalisme, fordi de går efter destinationer, hvor de kan stjæle markedsandele fra de flyselskaber, som har opdyrket markedet, siger Henrik Bay-Clausen til Avisen.dk.
Han er formand for 3F Kastrup, der har tusindvis af medlemmer, der arbejder i Københavns Lufthavn.
Det er ganske rigtigt, at der i forvejen er en del selskaber, der flyver på de tre destinationer Budapest i Ungarn samt Malaga og Alicante i Spanien. Eksempelvis flyver SAS, Norwegian, Wizz Air, Lufthansa og Air Serbia til Budapest.
Ryanair satser på, inden årets udgang, at have 12 ruter ud af København. For alle ruter gælder det, at de i forvejen bliver befløjet af andre selskaber.
Ryanair: Vi vil gerne
Ryanair vil dog gerne åbne nye ruter fra København. Det siger selskabets kommercielle direktør, David O'Brien.
- Vi vil gerne åbne ruter til nye destinationer fra København. For eksempel direkte til Perugia i Norditalien. Men det virker ikke som om, lufthavnen er interesseret i det, siger David O'Brien.
Københavns Lufthavne oplyser til Avisen.dk, at betingelserne for Ryanair i Københavns Lufthavn er præcis som for alle andre flyselskaber.
Fagbevægelsen står fast
3F har et horn i siden på Ryanair, fordi selskabet konsekvent nægter at tegne overenskomster for de piloter og stewardesser, der flyver ud af København.
I sine 30 leveår har Ryanair, som nu er Europas største flyselskab, ikke tegnet så meget som én overenskomst med nogen fagforening. Men i Danmark skal selskabet presses til det, hvis det står til 3F og den øvrige LO-fagbevægelse.
- Selv om Ryanair nu bruser frem, så ændrer det ikke ved vores krav. Der skal konkurreres på lige vilkår ved, at piloter og stewardesser, som har base i København, skal være dækket af danske overenskomster, siger Henrik Bay-Clausen til Avisen.dk.
Topchef: Glem alt om overenskomster
Det vækker forståelse hos Ryanair, at den danske fagbevægelse er frustreret over, at det irske lavprisselskab ikke vil forhandle danske overenskomster. Men hvorfor selskabet i det hele taget skulle gøre det, er der knap så meget forståelse for.
- Jeg kan forstå, hvorfor fagbevægelsen ikke bryder sig om, at vi ikke ansætter på danske overenskomster.
- Men jeg forstår ikke deres begrundelser, siger Michael Kevin O'Leary, administrerende direktør i Ryanair, efter et pressemøde i København til Ritzau.
Fagbevægelsen har blandt andet kritiseret Ryanair for at give dårlig løn og have ringe arbejdsforhold. Den kritik holder dog ikke vand, lyder det fra Michael Kevin O'Leary.
Han nævner, at selskabets piloter får op til 145.000 euro (cirka 1,1 million kroner), og kabinepersonalet bliver lønnet med mellem 32.000 og 35.000 euro (238.000-260.000 kroner) om året.
- Vi har høje lønninger, konstaterer topchefen, som også peger på, at Ryanair er med til at skabe job i København for de danske medlemmer af fagbevægelsen.
Han nævner dog ikke, at startlønnen hos Ryanair kan været meget lav. Helt ned omkring 10.000 kroner om måneden, fremgår det af en kontrakt, som Avisen.dk er i besiddelse af.
- Vi håber, at fagbevægelsen vil ende med at se fornuften i det her. Vi håber, de vil anerkende, at vi forsøger at samarbejde med dem, og at vi ikke forsøger at vise disrespekt, siger Michael Kevin O'Leary.
Topchefen mener i det hele taget ikke, at man går glip af noget, hvis man er ansat hos Ryanair. Hvis man gjorde, ville selskabet miste alle de folk, der ansættes, pointerer han.
'Vi vil gøre det på vores måde'
- Vi vil respektere danske traditioner, dansk kultur og dansk historie - bare der ikke er en fagbevægelse, der fortæller os, at vi skal gøre det på deres måde.
- Vi vil med al respekt sige, at vi vil gøre det nogenlunde som dem, men at det ikke er ensbetydende med, at de kan pålægge os deres måde. På samme måde vil vi ikke pålægge dem vores måde at gøre tingene, siger Michael Kevin O'Leary til Ritzau.