Anstrengte smil og påtagede taksigelser akkompagnerer udpakningen af 10 procent af danskernes julegaver.
Så stor en andel af gaverne er nemlig deciderede fejlkøb og bliver bragt tilbage til butikkernes hylder.
Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv vurderer, at der i år vil blive byttet gaver for 600 millioner kroner.
"Danskerne har i år købt gaver for næsten seks milliarder kroner. Og da tidligere undersøgelser har vist, at 10 procent af gaverne er fejlkøb, så vil det altså være 600 millioner kroner, der bliver byttet for," siger forbrugerpolitisk chef Lone Rasmussen til Newspaq.
Men det er ikke alle de utilfredse gavemodtagere, der kan forvente, at butikkerne tager sweateren eller iPod'en retur.
For selvom byttereglerne er klare, så er en del af forbrugerne i tvivl om, hvad bytteretten går ud på, siger Lone Rasmussen.
"For eksempel viser vores undersøgelser, at fire ud af fem butikker har oplevet, at kunder forsøger at bytte varer, selvom de har været brugt. Vi har hørt eksempler på, at kunder kommer ind for at bytte en kjole, som lugter af røg og tydeligvis har været brugt til en fest, og det går selvfølgelig ikke," siger hun.
Forbrugerne skal først og fremmest være klar over, at det er forskelligt fra butik til butik, om de tager varer retur.
Der gælder ingen bytte- eller returret, medmindre butikken har lovet det. de.
Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre
butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger.
Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes.