Skibet med navnet Mærsk Mc-Kinney Møller har startet sin jomfrurejse mandag. Verdens største skib er nu sejlet fra Busan i Sydkorea med kurs mod de hjemlige kyster.
Skibet, der er 400 meter langt og stikker næsten 15 meter dybt, kan transportere 18.000 tyvefodscontainere med en topfart på 23 knob, der svarer til godt 42 kilometer i timen.
Og er man nysgerrig efter at se det kæmpestore skib helt tæt på, og se hvordan man arbejder om bord, så byder muligheden sig til september, hvor Mærsk Mc-Kinney Møller anløber havnen i København.
Skibet lægger til fra 23.-29. september, og Maersk Line fejrer begivenheden ved at invitere offentligheden indenfor på det store, nye containerskib. Man åbner også dørene til en interaktiv udstilling ved siden af det såkaldte Triple-E-skib.
- Vi glæder os til at åbne dørene og vise Triple-E skibet frem. Det er en god mulighed for os til at møde vores interessenter og dele vores passion omkring facilitering af verdenshandlen, siger direktør i Maersk Line Søren Skou.
Ved man ikke helt, hvad et Triple-E-skib er, kan man blive klogere på udstillingen. De tre E'er står for Economy of scale (stordrift), Energy efficiency (energibesparelse) og Environmentally improved performance (forbedret miljømæssig ydeevne).
Samlet skal det sydkoreanske værft lave 20 Triple-E skibe til Maersk Line frem til 2015. Og skibene kommer til at sejle på verdens travleste handelsruter og levere varer mellem otte havne i Asien og seks i Europa.
Triple-E skibe er containerrederiskibe. De bygges af skibsværftet DSME i Okpo, Sydkorea, og de leveres til A.P. Møller-Mærsk koncernens rederiselskab Maersk Line.
Det er meningen, at skibene sættes gradvist ind på ruterne de næste to år, hvor de samtidig udskifter mindre og mindre effektive skibe, oplyser koncernen.
/ritzau/