Der har aldrig kørt så mange lastbiler ind i Danmark som i andet kvartal 2017. Flere og flere af lastbilerne har østeuropæiske nummerplader, så det nu gælder næsten hver anden af lastbilerne. Det viser nye tal fra ITD - Brancheforeningen for den danske vejgodstransport - der har talt lastbiler i andet kvartal 2017.
Det skriver Fagbladet 3F.
Hver dag kører 5.981 lastbiler over den danske grænse og sammenlignet med årets første kvartal, er det en stigning på 265 lastbiler dagligt. Set i forhold til 2016 er det en stigning på 3,4 procent i retning mod Danmark.
Stigningen er sket for lastbiler med østeuropæiske nummerplader på bekostning af især danske og tyske lastbiler, hvor antallet har været støt faldende i en årrække.
Brancheforeningen for den danske vejgodstransport glæder sig over de nye tal.
- Det er godt nyt for transport- og logistikbranchen. Det sender et klart signal om, at lastbilen er den foretrukne transportform i Europa. Desuden er det et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Andelen af lastbiler med danske plader er i andet kvartal 2017 dalet til 13 procent i andet kvartal. Det fremgår også, at danske firmaer ejer mange af de østeuropæiske lastbiler.
Forhandlingssekretær i 3Fs Transportgruppe Flemming Overgaard deler ikke ITD's begejstring.
- Hver gang antallet af lastbiler med udenlandske nummerplader henover grænsen stiger, tyder det på, at danske job forsvinder. Trafikken betyder også øget cabotagekørsel, der i sidste ende også koster danske chaufførjob, siger Flemming Overgaard.
Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to destinationer i en anden EU-medlemsstat end der, hvor lastbilen er indregistreret. Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel.