Administration 

De satsede alt for skabe et mødre-fælleskab

Iværksætteri
To smukke smilende kvinder - en brunette og en rødhåret.
Sara tv. og Sine har gjort en flyvsk idé til et imponerende fællesskab med 25.000 medlemmer på under to år. (Foto: Privat)

Sara Rode Hamann og Sine Kjellerup Christensen stiftede fællesskabet Momunity, og det har skabt en hel bevægelse.

 - Vi er bedst, når vi er forbundet til andre kvinder, siger Sara Rode Hamann og Sine Kjellerup Christensen, som i 2018 følte sig kaldet til missionen om at skabe nye og bedre forbindelser mellem mødre. Derfor stiftede de mødrefællesskabet Momunity, og her oplevede de, hvordan en hjertesag kunne skabe en hel bevægelse for mødre.

Momunity rammer ind i en tid, hvor fællesskab igen er noget, vi begynder at forstå, er vigtigt. Bare indenfor det sidste årti har vi set en øget ensomhed på baggrund af teknologien, der isolerer os fra hinanden, mens vi har en falsk opfattelse af at være forbundet. Momunity håber på at få relationerne til at spire både online og i virkeligheden.

Momunity stod bøjet i neon

Sine og Sara har begge oplevet, hvor svært det kan være, at skulle finde nye veninder som tilflyttere og finde ligesindede som forstår en, der hvor man er i livet som mor og kvinde.

-  Jeg mærker tydeligt, at der kan være brug for mere forståelse fra de relationer, man har i forvejen. Det kan være guld værd at få nye veninder, som kan forstå, hvordan man som mor er nødt til at prioritere i hamsterhjulets trummerum, samtidig med at man selvfølgelig har brug for relationer – at føle sig hørt, set og mødt af ligesindede, siger Sara, 33.

Vågnede om natten og drog på mission

Momunity opstod i sin grundidé d. 13. september kl 3 om natten, hvor Sine vågnede og fik en åbenbaring – hun kan ikke forklare det bedre. Hun vækkede sin mand og fortalte at fra nu af skulle hun ud på en mission om at skabe mødrefællesskaber i Danmark, hvor skørt det end kunne lyde for hendes trætte mand. Han sagde bare: ”den er god med dig” og lagde sig om på den anden side.

En masse smilende kvinder
Engagementet og energien lyser ud af dette billede, som er af et håndpluk af medlemmerne i Momunity. Foto: Privat

- Men jeg vidste, der var et kald her!, siger Sine, 30.  Hun har fire børn, og har været mor i snart 11 år, og hun følte at Momunity altid har manglet for hende, eftersom hun er flyttet flere gange og har boet både i Jylland og på Sjælland i den tid hun har været mor.

Øl og brainstorm

Hun var ikke et sekund i tvivl om, hvem hun skulle teame op med. Sara havde hun mødt i sin nye mødregruppe, og på trods af at Sara, da Sine et par gange havde foreslået hende at springe ud som iværksætter, havde bedyret at hun ihvertfald ALDRIG skulle være selvstændig, så fik Sine den nat oprettet den allerførste Momunitygruppe. Og hun tilføjede kun Sara.

Dagen efter mødtes de to til en øl og en brainstorm, og siden har de aldrig set sig tilbage. Saras baggrund for at ville Momunity er, at hun har boet 10 år i samme kommune, og selv om hun med to børn havde været i to mødregrupper, havde hun ikke fundet de helt dybe venskaber i nærområdet, som hun længtes efter. Hendes barndomsveninder var spredt ud over hele Danmark. Sara havde trygheden i et godt job og udsigt til flere spændende muligheder, men havde svært ved at føle, at hun helt slog til både på hjemmefronten samt på job, da det var svært at forene familieliv og karriere uden at svigte, følte hun.

Billeder af kvinder på picnic i skoven
Ideen, som udsprang af et ønske om at være noget for mødre i lokalområdet, er nu blevet til en virksomhed. Foto: Privat

Missionen føltes så vigtig, at selv om Sara og Sine begge havde gode jobs som henholdsvis socialrådgiver og kontormanager, var det passionen for Momunity og det nye partnerskab, der fyldte det hele. Så snart blev deres jobs sagt op, og de sprang ud på det helt dybe vand - uden løn. Nogle måtte jo skabe Momunity.

25.000 mødre er med

De startede med deres lokale fællesskab i Egedal, og da de fik stor succes med at forene mødre og lave de første velbesøgte events, begyndte de at udvide til nye kommuner. Det kom helt naturligt, eftersom mødre fra andre kommuner kontaktede Sine og Sara for at skabe et Momunity der, hvor de selv bor. Sine og Sara begyndte derfor at sætte det hele i system for, hvordan man kunne starte nye Momunities, og så tog det voldsomt fart.

- På godt halvandet år gik vi fra de første 1.000 medlemmer til 25.000 mødre i lokale Momunities. Samtidig er et stærkt bånd blevet knyttet mellem de kvinder, som arbejder frivilligt for Momunity, dem som kalder sig “Momunity Mamas”. Det navn opstod, da de flere gange oplevede at kvinderne introducerede sig for hinanden som eksempelvis ”Mama Holbæk” og ”Mama Lejre”. Det virkede så rigtigt, at det blev gjort til en form for titel, smiler Sine og Sara, der oplever, at mødrene bærer titlerne med stolthed.

Der findes i skrivende stund knap 100 kvinder fordelt over landet, som har påtaget sig rollen som Momunity Mama, og Sine og Sara understreger begge, at det ikke kunne gøres uden dem. Disse Mamas står for at invitere deres lokale mødre ud. Om det er til Dinner For Kvinder, Legelørdag, De Små Besøgsvenner eller wellness-event, så er det meningen, at disse aktiviteter er et springbræt til et stærkere mødresammenhold lokalt.

- Vi ønsker større trivsel og forankring der, hvor man bor, og det oplever vi sker, gennem relationer og ved at man støtter det lokale erhvervs- og foreningsliv, konstaterer Sara.

Ikke blåøjede

- Momunity er noget, som man gør med hjertet forrest. Vores motivation har været at gøre en forskel for andre ligesindede, men vi har heller ikke været blåøjede, og vi ved, at der skal penge ind for, at kunne drive Momunity med to fuldtidsstillinger. Det har lykkedes ved at være skarpe på markedsføringen på de sociale medier, et kæmpe netværk som støtter op om ideen og ved at samle en målgruppe, som er interessant for samarbejdspartnere, oplyser Sara.

Momunity er lykkedes i en kombination af velgørenhed og en kommerciel vinkel der gør, at kendte og elskede brands støtter op om fællesskabet for at kunne sprede deres budskaber. ”Vi elsker helt personligt også at hjælpe andre iværksættere frem i bussen, for vi ved hvad det betyder for os selv når nogen bakker op og spreder budskabet. Derfor har vi over 500 samarbejdspartnere, og mange af disse er selv iværksættere som brænder for at kunne hjælpe netop mødre.” siger Sine.

- Vi har vendt alting på hovedet og gået en utraditionel vej som iværksættere. Mange har undervejs stillet spørgsmålstegn til vores forretningsplan, for hvordan kan man tjene penge på et fællesskab - og hvad er Momunity egentlig helt konkret? Journalister har gennemgående kaldt os for en forening, for kan et fællesskab være en virksomhed? Den ældre generation har set det som et naivt hobbyprojekt og taber kæben, når vi fortæller at vi på halvandet år har fået 25.000 medlemmer og en massiv opbakning fra frivillige mødre, smiler Sara. 

Mofibo kom med

Momunitys fremdrift har skyldtes, at Sara og Sine har ramt en nerve omkring fællesskab, men også at de er hinandens ”Partners in shine”. Som de selv fremhæver, er deres positive energier, deres forskelligheder som fylder hele paletten ud og et fælles ambitiøs plan for Momunity universelt for Momunity.

To kvinder i studiet med en animation af deres bryster.
Stemningen er uhøjtidelig og sjov, når de to laver podcasts. Foto: Privat

Helt uerfarne skrev de for eksempel en pitch på en podcast og producerede en dummy hjemme på et af børneværelserne, og det sikrede dem en aftale på 24 afsnit med Mofibo som producent. De har hele tiden ønsket en platform, hvor de kunne tage emner op som rører og interesserer mødre og med fællesskabet i ryggen var Mofibo med på ideen.

- Vi mødte op første dag i studiet med total præstationsangst. Vi havde fået i stand, at det allerførste afsnit skulle være med selveste skuespillerne Ditte Hansen og Louise Mieritz, og på det her tidspunkt havde vi ALDRIG gjort det før. Vi havde ingen medietræning, eller nogen ide om, om vores stemmer overhovedet gjorde sig godt på lyd. Så pludselig sad vi der og talte om nedsunken livmoder og kønsbehåring med de her to kvinder, som vi var store fans af, men som jo ikke anede hvem vi var. Det var ret specielt, fortæller Sine.

Sine og Sara fik dog efterhånden styr på mediet, og er siden kommet omkring alt fra spædbarnsdød til emnet ”forældresex”.

- Det sure med det søde, og svesken på disken, som Sine siger. 

MomUniverse 

For ganske nyligt har Sine og Sara udvidet deres brand med noget nyt - MomUniverse - hvor mødre kan få sparring, vidensdeling og opnå et hav af rabatter på alt fra børnetøj til oplevelser. For prisen af en halv kop latte om måneden, håber Sara og Sine på, at de når ud til alle de mødre som kunne have gavn af fællesskabet, rabat og mere viden om interessante mødrerelaterede emner.

I hvert fald understreger de begge, at Momunity skal opfattes som en samlet bevægelse mod mindre ensomhed, mindre ”momshaming” og mere oplysning om emner, der optager mødre. Så hvis alle bidrager en lille smule vil alle kunne medvirke til en ny og forbedret kultur for oplysning og fælleskab.

 

Et logo af Momunity

Hvad er Momunity

* Momunity blev skabt i 2018 på baggrund af at Sine og Sara ikke havde et stort netværk i deres nye by, og ønskede mere fællesskab.

* Momunity har 37 Momunities og 100 frivillige Momunity Mamas fordelt geografisk over hele landet.

* Der er i skrivende stund 25.000 mødre, som har meldt sig ind i fællesskaberne.

* På hjemmesiden Momunity.dk kan du finde dit eget lokale Momunity, eller støtte op med 19 kr. om måneden og få adgang til MomUniverse: Rabatter, vidensdeling og oplysning.

* De er også på instagram: @momunitydk

* Har du et produkt eller en virksomhed, som mødre i Danmark skal høre om, eller vil du selv starte et Momunity? Så skriv en mail til info@momunity.dk

 

 

 

En tennisspiller giver en baghånd på banen
Iværksætteri

IT-iværksætter giver

tennishåb wildcard.

En smilende mand foran en vinmark i Frankrig.
Iværksætteri

Ny vinplatform

presser 100 år

gammel industri

Fem unge folk holder en mand i en guldstol
Iværksætteri

Plant Jammer vil lære

danskerne at spise

PLANTEMAD

En hvis reklamebil fra Toyota
Iværksætteri

KINTO er landet

- nyt leje- og delebilkoncept

En mand i jakkesæt med blå skjorte
Iværksætteri

MapsPeople er på 

verdenskortet

En mand sidder med et Swiipe logo bagved
Iværksætteri

SWIIPE

Nyt betalingssystem

vil revolutionere

online-betalingen

To smukke smilende kvinder - en brunette og en rødhåret.
Iværksætteri

De satsede alt

for skabe et

mødre-fælleskab

De ansatte i Resights
Iværksætteri

Eksamensprojekt

blev levevej for to

unge iværksættere

fire personer sidder med computere ved et bord
Iværksætteri

Trods corona: Flere

starter ny virksomhed

En mand tjekker ind på hotel via mobilen
Iværksætteri

AeroGuest:

Dansk virksomhed

revolutionerer

hotel-indtjekning

En glad mand på en cykel
Iværksætteri

Bæredygtig startup:

Danskerne vil dele cykler

under Coronakrisen

En gade i København med en unge, der kigger ud af et vindue
Iværksætteri

GoRoom - det nye

Airbnb?

En smilende ung mand i skjorte ved en badebro.
Iværksætteri

Livstruende sygdom

satte gang i start-up

Smilende kvinde i hvid skjorte
Iværksætteri

Dansk start-up

kreerer ny social

PODCAST

Smilende mand i åbenstående skjorte
Iværksætteri

Ekspert til modebutikker

og iværksættere:

Gå online nu

Kronprinsen står med kvinder og mænd på scenen.
Iværksætteri

Kronprinsen hædrede dansk 

røntgen-firma

To musikere foran publikummer på en tagtop
Iværksætteri

Musik-startup giver

artister nye muligheder

Barista laver kunst i kaffe
Iværksætteri

Gør op med dyre cafe-priser:

Iværksættere vil sælge

kaffe på abonnement

Blond kvinde i sort tøj med en mikrofon i hånden
Iværksætteri

Start-up

KATASTROFER

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder