Det er slut med, at kunderne impuls-køber tre stykker chokolade eller en pose lakridser, når der skal betales for dagligdagsindkøbene ved kassen i supermarkedskæden Lidl.
I hvert fald i Storbritannien, hvor slik på hylderne ved kassen nu er bandlyst. Det skriver The Guardian.
Lidl fjerner de usunde varer fra hylderne efter resultatet af en undersøgelse supermarkedskæden selv har lavet. Undersøgelsen viser, at syv ud af ti forældre oplever, at deres børn plager, når de venter ved kassen og der er chokolade på hylderne, skriver The Guardian.
Undersøgelsen viser også, at næsten alle forældrene giver efter, når børnene plager.
Derfor er slik og søde sager nu fjernet fra hylderne ved kassen i supermarkedskædens 600 butikker i Storbritannien. I stedet kan der nu findes frugt og nødder.
Lidls beslutning kommer i kølvandet på supermarkedkæderne Sainsbury´s og Tescos beslutning om at fjerne slikket fra hylderne.
Ifølge Berlingske Business fjernede Irma i Danmark allerede i 2007 slikket fra hylderne ved kassen.
Lidl har herhjemme eksperimenteret med at placere sunde fødevarer på hylderne i en kasse i fire ud af kædens 90 supermarkeder herhjemme.
- Vi lagde ud med en begrænset periode, men tiltaget er nu blevet fast, fordi vi har fået masser af positive tilbagemeldinger på Facebook og i vores butikker. Og fordi vi fandt ud af, at disse varer i høj grad også frister,og at salget gik så godt, som det gjorde, det har Maria Frank, kommunikationsmedarbejder i Lidl, tidligere udtalt i en artikel på foodculture.dk, skriver Berlingske Business.
Coop fremlagde i sidste uge en strategi om at fokusere på sundere vaner i Superbrugsen, Fakta,
Irma, Kvickly og Dagli"brugsen. Dermed gøres der op med det store fokus på discountpriser og fokuseres i stedet på sundere indkøbsvaner.
Kilde: The Guardian og Berlingske Business
Newspaq