Inger Støjberg og regeringens kampagne, der skal få flygtninge til at droppe turen til Danmark, er ikke bare en historie i de danske medier.
Den første annonce blev i går mandag bragt i libanesiske aviser, og det er ikke gået ubemærket hen rundt om i verden. Den danske kampagne er også blevet omtalt hos blandt andre britiske BBC, pakistanske The Express Tribune og den europæiske ugeavis New Europe.
På det store amerikanske medie The Wall Street Journal ligger historien, der er lagt på mandag morgen, tirsdag eftermiddag som den mest læste af avisens artikler.
- Tonen i den danske annoncekampagne står i skærende kontrast til den linje, som nabolandene Tyskland og Sverige har lagt, hvor regeringerne har lovet at tage imod flere flygtninge fra det krigshærgede Syrien og appelleret til, at der kommer en mere fair fordeling af flygtninge i regionen, skriver Wall Street Journal blandt andet ifølge TV 2.
Splittede læser
På den amerikanske gigants Facebook-side, hvor mere end fire millioner mennesker følger avisens opdateringer, er læserne splittede.
- Fremragende udspil fra den danske regering. De er nødt til at beskytte indbyggernes kultur og levevis, som de ellers ville have været nødt til at ændre for ikke at fornærme de nytilkomne, skriver Bill.
Og mens nogle støtter op om den danske regerings tiltag, er andre langt mere kritiske.
- 'Something is rotten in the state of Denmark', skriver Hellen og henviser til det kendte citat fra Hamlet, der som bekendt udspiller sig i Danmark.
The Danish government has taken out advertisements in the Lebanese press conveying a blunt message: Refugees aren’t welcome in the small Nordic nation.
Posted by The Wall Street Journal on 8. september 2015
Danskere tager afstand
Opslaget har også fået danskere til at tage afstand fra Inger Støjberg og den danske regerings tiltag.
- Jeg er dansker. Jeg vil gerne undskylde. Jeg er meget ked af det her, skriver Kim på The Walll Street Journals Facebook-side.
Og han er ikke den eneste.
- En ting er, hvad vores regering siger og gør, en anden ting er, hvad danskerne gør, skriver Maria, der herefter fortæller, hvordan danskerne hjælper de flygtninge, der netop er ankommet, med tøj, mad og lift til Sverige.
Herhjemme har regeringens kampagne også fået en lunken modtagelse fra begge politiske fløje.
- Jeg er bange for, at det her bare handler mere om symbolik frem end reelle svar, siger Socialdemokraternes integrationsordfører Dan Jørgensen til Ritzau.
Dansk Folkepartis integrationsordfører, Martin Henriksen, er heller ikke ovenud begejstrede for annoncerne, som han gerne så var del af en større informationskampagne.
- Men det er bedre end ingenting, siger han til Ritzau.