Louise Birkebæk står tit med følelsen af, at hun burde være to steder på én gang. Som sosu-assistent kender hun til stramme vagtplaner med få minutter - eller slet ingen tid - afsat til transport mellem borgernes hjem.
- Det sket tit, at vi får kørelister, hvor det ene besøg slutter klokken 18, og så skal vi være det næste sted klokken 18, fortæller Louise Birkebæk, der arbejder som sosu-assistent i Rudersdal kommune.
Som aftenvagt når hun og de ni andre kolleger i teamet som regel 16-17 besøg hver pr. vagt. Myldretidstrafik sidst på eftermiddagen og lysreguleringer, der står i rødt på stribe, kan let betyde forsinkelser på ruten, fordi vagtplanen i forvejen rummer stramme tidsfrister, fortæller Louise Birkebæk.
- Jeg tror, alle har til hensigt ikke at køre for stærkt, men jeg tror, at man ofte kommer til det, hvis man føler sig presset og især, hvis man ved, at der sidder en borger og venter, siger Louise Birkebæk.
I en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for fagforbundet FOA, svarer hver tredje ældrechef i landets kommuner, at der 'slet ikke' er tilstrækkelig køretid mellem besøgene hos borgerne.
Dertil kommer, at over halvdelen af ældrecheferne - 58 procent - oplever, at sosu'erne kun i 'nogen grad' eller 'mindre grad' har tid nok til transporten mellem besøgene hos borgeren. En lille kerne på fire procent af ældrecheferne oplever, at der i praksis er tilstrækkelig tid.
- Ældrecheferne er klar over problematikken, lyder det undrende fra Louise Birkebæk.
Når hun og kollegerne møder ind på vagt, er deres arbejdsdag nøje beskrevet i en plan, hvor det for eksempel fremgår, hvor mange minutter, der er sat af hos borgerne til at dryppe øjne og til at tage støttestrømper af. For Louise Birkebæk er den manglende køretid i planen blevet til noget, hun 'lever med'.
- Men jeg synes ikke, at det er særligt rart, hvis man bliver nødt til at skære i den tid, som borgeren rent faktisk er bevilget, siger Louise Birkebæk, der har arbejdet otte år i Rudersdal Kommune. Først som sosu-hjælper, indtil hun for to år siden blev uddannet til assistent.
Ind imellem spørger hun og kollegerne kommunens planlæggere, hvordan de skal få det hele til at hænge sammen, uden at det dog har ført til de store ændringer eller ekstra tid til rådighed. Ifølge Louise Birkebæk er meldingen, at køretiden er indlagt i den tid, der er afsat til besøget hos borgeren.
- Når jeg møder ind, kigger jeg på dagens liste og tager den derfra. Jeg prøver ikke at gå så meget op i selve tiden. Jeg tager ud til borgeren og leverer den ydelse, som borgeren er visiteret til og observerer alle de andre ting, som vi skal. Tidsfaktoren kan give vildt meget stress i løbet af en arbejdsdag. Om jeg bruger 7 eller 12 minutter hos en borger, der kun er visiteret til 10 minutter, tænker jeg ikke på, siger Louise Birkebæk.
Hun taler også om 'overlap' i arbejdsplanerne. At et besøg hos en borger ifølge planen begynder, før et andet besøg - ifølge planen - er slut.
- Men jeg kan jo ikke være to steder på en gang, erklærer hun.
Louise Birkebæk understreger, at hun elsker sit fag og sit job og ikke kunne forestille sig at skulle noget andet. Som udgangspunkt har hun det også godt med den indsats, som hun leverer. Det handler om at gøre en forskel i borgernes hverdag og mærke deres glæde, siger hun.
- Nogle dage går det gnidningsfrit, andre dage er der ekstremt mange nødkald, som skal passes ind mellem de planlagte besøg. Nødkaldene kan for eksempel være fra borgere, der lige er kommet hjem fra hospitalet. Alle de uforudsete besøg er man også nødt til at håndtere, og det resulterer ofte i overarbejde, siger Louise Birkebæk og tilføjer, at der ud over besøgene også er en del skriftligt dokumentationsarbejde, som sosu-assistenter og sygeplejersker skal klare.
Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Rudersdal kommune.