DSB får omkring fire milliarder kroner om året af staten for at sikre togdrift i hele Danmark. Men inden for en overskuelig fremtid kan DSB undvære pengene. Det skriver selskabet i sit regnskab for første kvartal.
Her skriver DSB, at man med en elektrificering af jernbanenettet, nye togsæt og en "optimeret infrastruktur" vil kunne klare sig uden statsstøtte i 2030.
- De senere års økonomiske resultater har vist, at DSB evner at skabe en konstant mere effektiv virksomhed. Der er vores vision, at DSB vil kunne agere markedsorienteret og skabe et fremtidens DSB uden statstilskud, skriver DSB i sit regnskab.
Udmeldingen kommer kort før Folketinget skal tage stilling til fremtidens togdrift. Det kan føre til, at togdriften kommer i udbud.
- DSB vurderer, at et markedsorienteret DSB vil kunne realisere mindst den samme effektivitet, som der eventuelt kan opnås ved udbud, men med en væsentligt lavere risiko, skriver DSB i sit regnskab.
Fra Dansk Erhverv får DSB's visioner dog kradse ord med på vejen.
- DSB's mangeårige monopol på skinnetrafik i store dele af landet har ikke været en succes. Til gengæld har DSB gang på gang påstået, at nu blev det bedre. Det er ikke sket, skriver fagchef Jesper Højte Stenbæk i en kommentar.
Forudsætningerne for DSB's vision er, at infrastrukturen bliver optimeret de næste mange år, og at selskabet fastholder retten til at drive de tunge ruter.
Dansk Erhverv mener, at alle kan drive en rentabel togdrift under de betingelser.
- DSB er blevet lullet i søvn af deres monopol. Der har ingen virkelig konsekvens for dem, når rettidigheden svigter.
- Det har kostet samfundet milliarder i mistet arbejds- og fritid for de mange, der hver dag lever med aflysninger og forsinkelser på DSB's strækninger. DSB har ikke leveret varen. Det er på tide, at andre får muligheden, skriver Dansk Erhvervs Jesper Højte Stenbæk.
/ritzau/