Rigspolitiet har besluttet sig for at spare omkring hver sjette patruljehund og hver tredje politimotorcykel som en del af en effektiviseringsplan, der lægges frem fredag.
Men planen er ikke et udtryk for besparelser, men derimod omprioriteringer, fastslår politidirektør Thorkild Fogde fra Rigspolitiet til Ritzau.
- Vores analyser af kriminaliteten og samfundsudviklingen peger på, at vi vil blive mere udfordret i de kommende år, blandt andet på det kriminaltekniske område, den økonomiske kriminalitet og it-kriminalitet.
- Og i en situation, hvor samfundets ressourcer er knappe, er det vigtigt, at vi evner at omprioritere internt, forklarer han.
Ud over hundene og motorcyklerne vil politiet også foretage organisatoriske ændringer inden for kriminalteknik, overvågning og analyse, men der er ikke tale om, at områderne nedprioriteres, understreger direktøren.
- Det er områder, hvor politiet i dag bruger mange ressourcer, og en lille effektivisering på et stort område giver mere end en stor effektivisering på et lille område, forklarer Thorkild Fogde.
Ifølge ham betyder beskæringen i antallet af motorcykler ikke, at der vil være færre tohjulede betjente i trafikken, som interne kritikere ellers har påpeget.
- Vi vil køre på 140 motorcykler i stedet for 210, vi taler ikke om, at vi vil køre mindre. I stedet for at motorcyklerne køres af den enkelte betjent og står hjemme i hans garage, så står de på stationen og bliver overtaget af det næste vagthold.
- Det er den ordning, vi har i dag med patruljebilerne, og det er den ordning, man har i andre europæiske lande, påpeger han.
Faktisk tror direktøren slet ikke, den enkelte dansker vil mærke nogen forskel.
- Vi betragter først og fremmest det her som politifaglige omdisponeringer, som den almindelig borger ikke skal mærke. Og hvis man skal mærke det, er det i form af bedre indsats på de områder, hvor vi kan se, at vi bliver udfordret i de kommende år, siger han.