I forbindelse med Folkemødet på Bornholm vakte det opsigt, at eneste flyforbindelse til øen blev fløjet af flyselskabet DAT - som ikke har overenskomst.
På vej hjem blev politikere og fagbosser tvangsindlagt til en dundertale i luften over Østersøen, hvor direktør Jesper Rungholm fortalte, hvorfor han ikke vil tvinges til at tegne overenskomst.
Læs også: Deltagere til Folkemøde i fly uden overenskomst
Men efter et møde torsdag formiddag mellem DAT, fagforeningen FPU (Flyvebranchens Personale Union) og hovedorganisationen LO, tyder det nu på, at flyselskabet er på vej mod en overenskomst for sine 160 ansatte.
"Alle parter er enige om at indgå en overenskomst for det flyvende personale i DAT hurtigst muligt. Jeg er meget tilfreds med, at jeg har oplevet fuld forståelse for, både hvad en overenskomst kan løse af problemer og hvilke udfordringer, der er forbundet med det," siger direktør i DAT, Jesper Rungholm.
Læs også: Fly-boss efter Folkemøde: Værsgo, hop ud ad vinduet
LO’s næstformand Lizette Risgaard er tilfreds med mødet.
"Jeg er glad for den positive tilgang, vi i dag har oplevet fra DAT’s side. Jeg er sikker på, at forhandlingerne mellem parterne vil resultere i en overenskomst, som både ledelse og medarbejdere bliver glade for," siger hun.
Tog natfærgen til Køge i protest
Udover ruten mellem København og Bornholm flyver DAT en række ruter mellem danske og norske lufthavne.
Den manglende overenskomst fik blandt andet Enhedslistens folketingspolitikere til at afbestille flyet til Folkemødet, mens SF's arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen tog natfærgen til Køge i protest.
DAT har allerede tegnet overenskomst for personalet på jorden med 3F, HK og Dansk Metal. Men ifølge Jesper Rungholm er det flyvende personale godt tilfredse med deres arbejdsforhold og har aldrig efterspurgt en overenskomst.
Efter mødet i dag understreger han, at han stadig helst vil være fri.
"Min holdning er nøjagtig den samme. Jeg synes ikke, vi har brug for en overenskomst, jeg synes ikke, det tjener noget formål. Men realiteterne er, som de er, så der må jeg jo være realist. Så sådan er det," siger Jesper Rungholm.
Vil det sige, at du føler dig presset til at tegne overenskomst?
"Nej, men jeg går ud fra, at du heller ikke synes, det er fedt at bruge for 800 kroner benzin, når du skal tanke din bil. Men du kan ikke gøre noget ved det, hvis du vil ud at køre vel," siger han.
Frygt for konkurs spøger
Jesper Rungholm beskriver dog stemningen som positiv, og der er nu planlagt en møderække, hvor de nærmere betingelser i overenskomsten skal forhandles på plads.
Ifølge flybossen er den overvejende del af de ansatte ikke interesseret i en overenskomst, fordi det hæmmer fleksibilitet og konkurrenceevne.
"Vi har hele tiden forsøgt at kommunikere, at man godt kan behandle sine medarbejdere ordentligt, selv om man ikke har overenskomst. Rigtig mange af mine ansatte har været i flyselskaber med overenskomst, som nu er gået konkurs, og det har de intet ønske om at prøve igen," siger Jesper Rungholm.
Fagforeningen FPU mener dog, at fly-bossen maler et lidt for rosenrødt billede af forholdene i selskabet, men ser nu frem til konstruktive forhandlinger.
"Det er ikke overenskomsten, som får selskaber til at gå konkurs, og vi har bestemt ingen interesse i at miste flere arbejdspladser i Danmark - tværtimod," siger næstformand Anders Mark Jensen.
- Danish Aviation Transport er et lille dansk flyselskab med hovedkvarter i Vamdrup uden for Kolding.
- Udover København-Rønne flyver selskabet en række ruter mellem norske og danske lufthavne.
- Selskabet har 73 fastansatte piloter og 85 kabinepersonale, som ikke arbejder på overenskomst.
- Ifølge DAT har selskabets piloter en månedsløn på 35.000 kr., luftkaptajner 65.000 kr., og kabinepersonale 25.000 kr. inkl. feriepenge, pension og diæter.
- HK, 3F og Dansk Metal har tegnet overenskomst for personalet på jorden.
- DAT har et littauisk underselskab kaldet DOT, som tidligere har fløjet på selskabets rute til Sønderborg.