Efter næsten et års tovtrækkeri har Danish Aviation Transport (DAT) og Serviceforbundet nu indgået overenskomst.
Det oplyser parterne i en fælles pressemeddelelse mandag.
LÆS OGSÅ: Deltagere til Folkemøde i fly uden overenskomst
Det vakte opsigt, da Avisen.dk under sidste sommers Folkemøde på Bornholm kunne afsløre, at mange af mødedeltagerne - folketingspolitikere og fagforeningsfolk inklusive - lod sig transportere til solskinsøen med DAT, der på det tidspunkt ikke havde overenskomst for hverken piloter eller kabinepersonale.
Indledte forhandlinger
LÆS OGSÅ: Nu forhandler kontroversielt flyselskab om overenskomst
Efter folkemødet blev DAT og fagbevægelsen dog enige om at indlede overenskomstforhandlinger. De er forløbet i en "god og konstruktiv atmosfære", lyder det i pressemeddelelsen. Jesper Rugholm, der er direktør i DAT, glæder sig over at have landet den nye overenskomst.
LÆS OGSÅ: Politikere afbestiller fly til Bornholm: En skandale
- Jeg er meget glad for, at vi nu har fået papir på, at vi behandler vore ansatte anstændigt. Der har været tale om at foretage justeringer for at opnå enighed, men i store træk ser vi det som en blåstempling af de løn- og ansættelsesforhold, som hidtil har fundet sted, siger Jesper Rungholm.
Spring ud af vinduet
Han har ellers tidligere brugt alle midler til at forklare, hvorfor han ikke vil tegne overenskomst. I flyet, der bragte politikere og fagbosser vej hjem fra Folkemødet sidste juni, sad direktør Jesper Rungholm selv bag styrepinden, og undervejs tændte han højtaleranlægget og holdt en brandtale om modstanden mod overenskomster. Han tilføjede:
- Hvis I ikke vil høre på mig, kan I jo springe ud ad vinduet, lød kaptajnens opfordring.
Højere løn
Formand for Serviceforbundet, John Bybart, forklarer, at den nye overenskomst sikrer de 185 piloter og kabineansatte i DAT højere lønninger.
- Vi har primært ønsket, at startlønningerne for piloter og kabineansatte blev hævet, og dette har DAT imødekommet.
LÆS OGSÅ: Fly-boss efter Folkemøde: Værsgo, hop ud ad vinduet
- Vi er glade for, at DAT nu også opfylder det rimelige krav med en overenskomst for sine ansatte som luftfartsselskab med base i Danmark, siger John Dybart.
Så sent som i sidste uge fløj politikere og embedsmænd til KL-topmøde i Aalborg med DAT, der altså stadig ikke havde overenskomsten på plads på det tidspunkt. Det blev kritiseret skarpt fra flere sider. Et lignende scenarie har LO - der også glæder sig over den nye aftale mellem DAT og Serviceforbundet - arbejdet på at undgå forud for det kommende Folkemøde på Bornholm.
LO ville undgå DAT-flyvning
- Da LO skulle bestille billetter til Folkemødet på Bornholm i juni 2015, havde DAT endnu ikke overenskomst. Derfor besluttede LO’s ledelse at chartre et fly hos et alternativt flyselskab med overenskomst – og samtidig bruge det som en anledning til at sætte yderligere fokus på overenskomstforholdene i flyvebranchen. Det er der stadigvæk brug for, siger næstformand i LO, Lizette Risgaard.
- Vi opretholder naturligvis aftalen om vores OK-fly, men vi glæder os til fremover at kunne flyve med DAT, understreger hun.
- Danish Air Transport er et lille dansk flyselskab med hovedkvarter i Vamdrup uden for Kolding.
- Udover København-Rønne flyver selskabet en række ruter mellem norske og danske lufthavne.
- Selskabet har 73 fastansatte piloter og 85 kabinepersonale, som indtil nu ikke har arbejdet på overenskomst.
- Sidste sommer oplyste DAT, at selskabets piloter havde en månedsløn på 35.000 kr., luftkaptajner 65.000 kr., og kabinepersonale 25.000 kr. inkl. feriepenge, pension og diæter.
- HK, 3F og Dansk Metal har tegnet overenskomst for personalet på jorden.
- DAT har et littauisk underselskab kaldet DOT, som tidligere har fløjet på selskabets rute til Sønderborg.