Hvis man skal returnere en kjole eller et kamera købt på nettet, skal man i fremtiden være ekstra opmærksom på, at det ikke ender med at blive en underskudsforretning.
Nye regler lægger nemlig ekstra ansvar over på kundens skuldre, når det gælder returvarer, skriver Politiken.
For det første har man som kunde nu det fulde ansvar for pakken, indtil den lander på netbutikkens bord. Hvis pakken bliver væk under rejsen, er det dermed ens egne penge, man mister. Før var det omvendt.
Går pakken i stykker undervejs, skal netbutikken vurdere, hvor meget varens værdi er forringet. Butikken har herefter ret til at give dig et mindre beløb tilbage for varen.
Som noget nyt skal netbutikken også orienteres inden, at man sender sin pakke i deres retning.
De nye regler, der gælder for køb på nettet i alle EU-lande, gør også op med definitionen af brugte varer. Indtil i dag har man kunnet returnere en vare, hvis den var i samme stand, som da man købte den. Her er kravene blevet slækket.
Nu gælder ens 14 dages returret, uanset hvor brugt varen er. Hvis netbutikken mener, at varen er i dårlig stand, kan de give dig et mindre beløb retur.
Lige netop denne ændring falder ikke i god jord hos FDIH, som er Foreningen for Dansk Internet Handel. Foreningen har ifølge Politiken kaldt de nye regler for misforstået forbrugerbeskyttelse.
De spår, at netbutikkerne vil få store problemer med at håndtere de brugte varer, der som udgangspunkt er mindre værd.
Forbrugerombudsmanden har lovet at se på sagen, og han vil lave nogle klare retningslinjer for, hvordan butikkerne og kunder skal forstå de nye regler.
Er man som kunde utilfreds med det beløb, som netbutikken har betalt tilbage, kan man klage til Forbrugerklagenævnet.
Newspaq