Pakkebranchen er presset af benhård konkurrence.
Hos giganten Post Danmark har det været medvirkende til kæmpe problemer med arbejdsmiljøet, som Avisen.dk har afdækket gennem de seneste måneder.
Bliv ven med os på Avisen.dk på Facebook - klik her og vær med nu
Men på konkurrenternes side er der også udfordringer. Så store, at fagforeningen for postarbejdere kalder det en "betændt branche".
Her er almindeligt ansatte på overenskomst mange steder udskiftet med 'falske selvstændige', som gør det muligt for fragtfirmaerne at presse lønnen langt under overenskomsternes niveau.
"En stor del af post- og pakkebranchen er yderst betændt, og vi har set talrige eksempler på, at der foregår social dumping," siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Ifølge arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen skaber den hårde konkurrence et ekstra pres på arbejdsmiljøet i de overenskomstdækkede virksomheder.
"Firmaer som Post Danmark bliver nødt til at effektivisere, hvis de vil konkurrere, og det presser arbejdsmiljøet for de ansatte. Det betyder færre pauser, højere tempo og et generelt hårdere arbejdsmiljø," siger professoren fra Aalborg Universitet.
Fidus-selvstændige
Løn-fidusen foregår ved, at firmaer fravælger fastansatte medarbejdere og i stedet benytter selvstændige vognmænd som underleverandører.
Men selv om de på papiret er selvstændige, kører vognmændene kun for et enkelt firma - og ofte er det hovedfirmaets logo, som pryder både bil og arbejdstøj.
Det er for eksempel tilfældet i pakkefirmaet GLS, hvor myndighederne ved flere lejligheder har afsløret sort arbejde og socialt bedrageri blandt chaufførerne.
Fagforbundet 3F mener, at de falske selvstændige er en undskyldning for ikke at give chaufførerne ordentlig løn.
"Man udstyrer østeuropæer med et køretøj og en kontrakt, og så får de ellers provisionsløn, der ligger langt under den løn, en chauffør vil få på overenskomst," siger Jørgen Aarestrup.
GLS' administrerende direktør Karsten Klitmøller påpeger, at modellen med at hyre selvstændige vognmænd er helt almindelig.
"Transporten udføres af vognmænd. Det gør man mange steder," siger han.
Han tilføjer, at GLS løbende tjekker, om vognmændene overholder reglerne sammen med SKAT og andre myndigheder.
"Vi har vores eget kontrolsystem," siger Karsten Klitmøller.
Post Danmark holder fast i overenskomst
Post Danmark erkender, at konkurrenternes kreative forretningsmodeller skaber et hårdt pres på virksomheden.
Kommunikationschef Morten O. Nielsen understreger dog, at det ikke kan komme på tale at skifte overenskomstansatte ud med falske selvstændige.
"Vi oplever benhård konkurrence, og det er klart, at der er andre forretningsmodeller, som det kan være svært at konkurrere med. Men vi tror stadig på, at overenskomstdækning er vejen at gå," siger Morten O. Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark.
Mere kontrol
3F efterlyser mere kontrol med de selvstændige underleverandører.
"Vi efterlyser en større indsats fra myndighederne. Jeg synes ikke, at Skat har nok kontroller, som det er nu," siger Jørgen Aarestrup fra 3F.
Men virksomhederne har også selv et ansvar.
"Jeg synes, at GLS og andre pakkevirksomheder skal stille krav om, at underleverandører skal give løn, der svarer til de gældende overenskomsters. Det er jo noget, som man kan indføre allerede i kontrakten," siger Jørgen Aarestrup.
Dansk Erhverv afviser problem
Arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv mener ikke, at de selvstændige vognmænd udgør et problem.
"Min vurdering er, at kontrollen på området er god nok. Det er ikke mange sager, vi har set på, at underleverandørene ikke overholder reglerne. Generelt synes jeg, at branchen er velfungerende og lovlydig," siger chefkonsulent Jakob Tietge.
Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen vurderer, at brugen af falske selvstændige ikke er enestående for post- og pakkebranchen.
"Det er en tendens, der er set andre steder i vognmandsbranchen. Og generelt kan man sige, at der i samfundet er en tendens til, at firmaer stopper med at ansætte folk, for i stedet at hyre dem som selvstændige," siger han.