Autoværnet har krøllet køleren op mod ruden, og airbaggen hænger nu slatten ned fra rattet. Fra passagersædet lugter der af blod.
På en motorvej i det nordlige Spanien holder en forulykket bil med et GLS-logo på siden. Bag rattet sidder 29-årige Peter, og prøver at forstå, hvad der lige er sket.
Peter er sluppet med en hudafskrabning, men helt så heldig har hans medchauffør Mike, ikke været.
Han bløder kraftigt fra panden, og forruden er knust i det område, hans hovedet har ramt.
Peter har gennem en længere periode været på kontanthjælp, og kørt pakker ud sort ved siden af.
Vognmanden havde lovet ham 3.400 for turen. Men hvad der virkede som en fed fidus, er nu endt i et mareridt.
Unge takker blindt ja
Avisen.dk skriver i dag hvordan pakkefirmaer som GLS benytter sig af underleverandører, hvor flere af de ansatte arbejder sort.
Ifølge 3F's transportgruppe i Aarhus, er det ikke kun østeuropæere, der takker ja til de sorte lønninger. Det er i lige så høj grad danskere på overførselsindkomster.
"Mange af dem, der kører sort er unge mennesker, der ikke kan gennemskue konsekvensen af det," siger faglig sekretær Ole Thorup.
Sorte konsekvenser
Også i 3F's landsafdeling advarer man de unge mod at det sorte arbejde.
"Når du kører sort, har du ikke krav på feriedage, pension og en ordentlig løn, og du har sværere ved at få en ordentlig arbejdsskadeerstatning, hvis der sker noget," siger Jørgen Aarestrup, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Arbejdsskadeerstatningens størrelse afhænger af to ting.
Dels, hvor slemt man er kommet til skade, og dels hvor stor en årsløn man har haft.
Sort arbejde er ikke opgivet som løn, så det tæller ikke med i beregningerne.
Det betyder, at erstatningen i værste fald, kan blive flere titusinder kroner lavere af, at have arbejdet sort.
På vej hjem fra Spanien
Peter skulle heldigvis ikke til at søge erstatning. Han slap med en hudafskrabning.
Det skulle til gengæld hans medchauffør Mike, der hamrede hovedet op i forruden.
Da ulykken skete, var de på vej hjem, efter at have afleveret en pakke i Spanien. De havde skiftedes til at køre og sove, og havde sammenlagt været på farten i 26 timer.
Mike sov, da Peter faldt i søvn bag rattet. Varevognen, de kørte i, hamrede op i lastbilen foran, og fortsatte ud i autoværnet.
Peter blev skånet af chaufførsidens airbag, men Mike var knapt så heldig, og hamrede hovedet op i forruden.
Spansk hospital
Lastbilen de var kørt ind i, holdt ind til siden, og chaufføren kom løbende hen til dem, mens han råbte på spansk.
To timer senere lå de to på et spansk hospital. Mike endte i en hospitalsseng med forbinding om hovedet.
Efter tre dage blev de sendt hjem til Danmark med en SOS-vogn.
Kunne være død
Efterfølgende har Peter ikke tænkt videre over konsekvenserne af, at han kørte sort. Men ulykken har alligevel sat sine spor:
"Jeg vil aldrig tage imod sådan en lang tur igen, heller ikke hvis jeg kunne få det sort," siger han.
Han kæmper i dag stadig med tankerne om, hvad der kunne være sket.
"Jeg tænker jo, at jeg kunne have været død. Og når jeg kigger på, hvad der skete med Mike, får jeg også dårlig samvittighed," siger han.
Vil køre sort igen
Peter har ugentlig kontakt med Mike, der på grund af ulykken i dag lever med hukommelsesbesvær og smerter overalt i kroppen.
Mike fik anerkendt sine mén som en arbejdsskade, og de penge har han haft brug for. Han er netop røget ud af sygedagpengesystemet.
Peter er fortsat på kontanthjælp.
Peter er ikke hans rigtige havn. Hans identitet er Avisen.dk bekendt.