Administration 

Ikke knald i låget: Ideen er over 100 millioner værd

Iværksætteri
mand står med låg
Lars Bendix med en prototype på det kaffekop-låg, Liplid, der meget snart kommer i handlen. (Foto: TV2 Østjylland/)

Den 63-årige iværksætter Lars Bendix fra Randers har opfundet et genialt låg, som han nu angiveligt meget snart høster frugten af.

Lars Bendix er passioneret, når han taler om den opfindelse, der meget snart kan gøre ham til millionær.

Man kan høre det på stemmen og fornemme, hvordan kroppen understreger hans pointer, selv om snakken mellem os foregår over telefonen.

Den 63-årige iværksætter og medejende stifter i firmaet Danish Coffee har tidligere til TV2 Østjylland fortalt om en idé, han fik for nogle år siden, og som det ser ud nu, går produktionen for alvor i gang om et par uger.

Lars’ idé er et låg til kaffekopper, der sidder på en måde, så man drikker af koppen og ikke af selve låget. Det er fremstillet af hårdtpressede træfibre, så det er oven i købet bæredygtigt, fordi det ikke indeholder mikroplast. Det har EU forbudt i engangsprodukter som sugerør, vatpinde, tallerkener og altså kaffekopper, og derfor er Lars allerede et skridt foran konkurrenterne.

Han kalder sin opfindelse for Liplid.

Lågene bliver produceret i Sverige, fordi de deroppe har rigeligt af råmateriale i form af træfibre. Den svenske forbindelse vender vi tilbage til om lidt, for den har været altafgørende for Lars’ succes.

Brændte sine læber på kaffen

- Jeg fik ideen til det her låg ved en god, gammeldags undren over, hvorfor jeg altid brændte mine læber, så jeg drak kaffe af de dér to-go-kopper, man får på tankstationen. Svaret var: Fordi jeg skal sutte kaffen ud af låget. Jeg spurgte mig selv, hvordan jeg kunne have et låg, der forhindrer kaffen i at skvulpe over, men som samtidig giver mig mulighed for at drikke direkte af koppen, forklarer Lars Bendix til TV2 Østjylland.

Det lyder på mange måder lige så simpelt, som da Erling Vangedal-Nielsen tilbage i 70’erne under en drenge-druktur i Blokhus kom på ideen med en pose med små sammensvejsede lommer, der kunne fyldes vand i. Der er som bekendt lige siden blevet solgt milliarder af isterningeposer verden over.

Så langt er Lars Bendix ikke nået, men han er overbevist om, at han er på rette vej.

- Det har taget enormt lang tid at nå hertil, hvor jeg er lige nu. Fra man får en idé som den her, til man står med en færdig produktionslinje, hvor råmaterialet kommer ind i den ene ende og kasser med stablede kaffelåg i hylstre kommer ud i den anden – hold nu op, siger Lars Bendix.

- Men jeg tror virkelig meget på det her projekt. Nu har jeg arbejdet i nogle år uden at tjene en krone på det, samtidig med at vores svenske virksomhed, Liplid, har ansat en direktør og en marketingspecialist. Sådan er det at være iværksætter: Man sidder i lang tid og venter, imens man betaler regninger. Sådan groft sagt.

- Hvad gør din opfindelse unik? Er det ikke bare et låg?

- Det synes jeg jo ikke. De fleste af os har nok prøvet at brænde læberne på de almindelige låg, hvor man - som jeg sagde før - sutter kaffen ud af et lille hul. Prøv og læg mærke til, næste gang du står med sådan et låg, hvor mærkeligt det ser ud. Mange mennesker har desuden svært ved overhovedet at få det sat ordentligt på. Mit låg er nemt at sætte på, og det er nemt at drikke af.

Lars Bendix er uddannet fra arkitektskolen i Aarhus, og med den uddannelse i bagagen blev han ansat hos tegnestuen Kjær & Richter, før han rejste til Sverige og fik job hos olieselskabet Statoil. Her arbejdede han med identitet og design som sit primære ansvarsområde.

Et job med udvikling

Det blev til ti år i Sverige og senere Norge, men Danmark trak i ham, da han og hustruen Birgitte adopterede et barn og havde brug for at være tættere på familien derhjemme.

Han landede et job hos Grundfos i Bjerringbro, hvor han arbejdede med corporate branding. Et fint ord for det at skabe synlighed omkring en virksomhed. At brande dets image eksternt og internt.

- Det var et miljø, hvor alting handlede om udvikling, og det er egentligt kendetegnende for hele min karriere. Mens jeg var ansat der, fik jeg ideen til produktet One Café, hvor man har kaffe i en tepose. Ideen var, at man på den måde altid fik en frisk kop kaffe - ligesom med tebreve, men produktet blev aldrig nogen stor sællert, siger Lars Bendix.

- Det viste sig, at det var svært at ændre forbrugernes vaner.

I forbindelse med One Café åbnede han en fabrik i Uganda, hvor kaffen blev produceret, og han fik kontakt til næsten 100 afrikanske familier med kaffefarme, som producerede og leverede kaffen mod en betaling, der lå væsentligt højere end verdensmarkedsprisen. På den måde gav ham dem et incitament til at øge kvaliteten, og han øgede løbende sin betaling i takt med kvaliteten.

Nu var han godt etableret i kaffebranchen, og på et tidspunkt fik han en ny idé.

Det var et låg til kaffekopper, som havde et indbygget filter. Ideen her var, at man skulle fylde kværnede bønner i koppen, hælde kogende vand over og sætte låget på. Når man så drak af koppen, ville filteret holde på kaffegrumsen, så man ikke fik det ind i munden.

Patent i EU og USA

Man kunne endda hælde mælk og sukker i kaffen igennem låget, ligesom man kunne røre rundt med en rørepind eller en ske.

- Det tog jeg patent på i EU og i USA, og jeg troede, det skulle blive en stor succes. Sådan gik det heller ikke denne gang, og historien bag det er lang. Jeg lærte kort fortalt, at kaffebranchen er speciel på så mange måder, men jeg var alligevel sikker på, at jeg fortsat skulle være en del af den, siger Lars Bendix.

I 2008 valgte han at starte noget nyt op helt fra bunden. Projektet i Uganda drev han sammen med nogle andre forretningsfolk, som han enedes med om et frasalg af kaffedelen, og hans næste skridt blev taget i Danmark.

Her fandt han tre sammenhængende garager på den gamle kasserne i Randers, som han lejede. Der var 100 kvadratmeter med plads til et risteri, og han fik tilsendt bønnerne fra farmene nede i Uganda. Virksomheden kaldte han for Farmmountain, og den eksisterer efter fem flytninger stadig i dag med adresse på Scandiasporet 37 i det nordøstlige hjørne af Randers.

Her har han 1600 kvadratmeter, der er indrettet som et decideret ”kaffeunivers”. Det er her, Lars har sit daglige virke ved siden af projektet med Liplid-kaffelåget.

Tanken her er, at folk kan komme ind og dyrke kærligheden til kaffen. De kan smage og dufte på den, tage kurser i brygning, høre foredrag og være med helt inde i maskinrummet, når kaffen produceres.

- Ved siden af har jeg så gået og udviklet på ideen med det efterhånden meget omtalte låg, hvor jeg i bund og grund har været heldig med at ramme et behov på et meget stort marked. For en uge siden modtog jeg en kasse fra Sverige med de allerførste færdigtproducerede låg, og forud er gået en meget lang periode med udvikling og justering af det værktøj, der producerer lågene, siger Lars Bendix.

Da Lars fik ideen til kaffelåget, vidste han godt, at det ikke er nok bare at have den rigtige idé. Man skal også have råd til at udvikle og eksekvere på den, og man skal kunne ”tale for sin syge moster”, når an skal overbevise andre om sin genialitet.

- Den evne er nødvendig, hvis man ikke selv har røven fuld af penge. Du skal først og fremmest selv tro på din idé, og så skal du ud og sælge den til andre, der kan hjælpe dig, siger Lars Bendix.

Han kontaktede derfor en nær bekendt i Stockholm, som han kendte fra et tidligere job. De tog en snak, hvor Lars vurderede, at det ville koste 600.000 kroner at udvikle Liplid-låget. Hvis den svenske partner, Håkan Löfholm, ville være med, skulle han smide 250.000 kroner i projektet.

Det var han klar på: ”Låt oss göra det här tillsammans.”

Lars’ opgave var herfra at finde et sted, der kunne lave en prototype i plastik, mens Håkan Löfholm skulle sikre patentet.

Formen på Lars’ låg betyder, at der bliver brugt 24 procent mindre materiale til at fremstille det end et traditionelt låg til kaffekopper. Det er et godt es at have i ærmet, når man skal indgå aftaler med producenter.

Satsede 1.8 mio. kroner

Herfra har det handlet om at bruge Håkans netværk til at rejse mere kapital, og det er lykkedes gang på gang, fordi alle tror på det store potentiale i produktet.

Lars startede selv med at smide 1,8 millioner kroner i virksomheden, og han var - og er fortsat - den største aktieindehaver i ejerkredsen.

Siden har han sammen med sine partnere sikret sig patentet i blandt andet EU, USA, Japan og Korea, og der er søgt om det i lande som Kina og Vietnam, ligesom de har fået designbeskyttelse, så ingen kan kopiere produktet.

Den første værdisættelse lød på 10 millioner kroner. Herefter hed den pludselig 69 millioner og så 100 millioner. Nu skal der snart laves en ny vurdering, som ventes at være væsentligt højere. Hvor den ender, står pt. hen i det uvisse.

Lars konstaterer blot, at det efterhånden er virkelig sjovt at være med. Det er trods alt et sideprojekt for ham. Han har jo sit daglige job i det randrusianske kaffeunivers.

- Vores næste skridt er at opskalere produktionen, når den er gået i gang for alvor. Én maskine kan producere 140 millioner låg om året, hvis den kører i døgndrift. Det batter bare ingenting på det store verdensmarked, hvor der bliver solgt i omegnen af 600 milliarder kaffekopper om året og dertil 300 milliarder låg, fordi ikke alle vil have et låg med til koppen, siger Lars Bendix.

- Det er altså et gigantisk marked og en enorm produktion. Derfor har det stor betydning, når vi kommer og fortæller, at vores låg kan produceres med 24 procent mindre råmateriale, forklarer Lars Bendix.

- Det er noget, folk kan forstå.

Lars Bendix og Liplid har fundet en samarbejdspartner i Lyon, Frankrig, hvor lågene i fremtiden skal produceres i stedet for i Sverige. Franskmændene har nemlig en fabrik med en helt ny produktionslinje, to mere på vej og derudover plads til otte linjer mere.

- Det er den kapacitet, vi har brug for, hvis vi skal være en seriøs spiller på det her marked. De tror lige så meget på mit produkt, som jeg selv gør. Jeg er derfor sikker på, at vi går en meget lys fremtid i møde, siger Lars Bendix til TV2 Østjylland.

 

TV2 ØSTJYLLAND

en dreng på en mountainbike
Iværksætteri

Nye børnecykler tager danske storby-forældre med storm

3 mænd kigger på en skærm i solen
Iværksætteri

De gør din oversigt over tilbud nemmere

en smilende mand
Iværksætteri

Christian har opfundet et genialt tørrestativ

to mænd på en trappeopgang
Iværksætteri

De har kæmpe succes efter kun 4 år

fire personer stillet op til fotografering
Iværksætteri

Løver bed på

den gode historie

En massør og en klient
Iværksætteri

Løvens Hule-firma har medvind med virksomhedsmassage 

Fire mænd står op ad en bil
Iværksætteri

Bilnørder fik to løver med på vognen

fire mænd på stribe
Iværksætteri

Så du Løvens Hule:

Fik en million til genbrug

Fire personer holder forskelligt værktøj i hånden
Iværksætteri

To kvinder med én mission:
Alle kan bygge selv

En bog på et bord
Iværksætteri

Ny bog skal få flere til at springe ud som selvstændig

en pakke skifter hænder
Iværksætteri

Færrest antal nye virksomheder i ti år

6 smilende kvinder med hver sin pris
Iværksætteri

Flot pris til tre danske kvindeejede virksomheder 

Fire personer ved en mur smiler
Iværksætteri

Danske App-mestre

to smilende mænd i en park
Iværksætteri

De fik 22 millioner til at revolutionere retsvæsenet

to ved et bord med en åben laptop
Iværksætteri

Dansk iværksætteri i stor krise

en ældre mand ved en bærbar computer
Iværksætteri

Iværksættere og små virksomhedsejere er for udsatte

en flok mennesker smiler til kameraet
Iværksætteri

De hjælper firmaer med at se ind i fremtiden

En garage - meget moderne en
Iværksætteri

Skadeværksted vil hellere reparere end udskifte

en mand smiler
Iværksætteri

Jans store ambition om 10 butikker er lykkedes

Tre mennesker der smiler på en trappe
Iværksætteri

Proptech udvider med "gamle" kræfter

to unge mænd med nogle rammer
Iværksætteri

Fra afbud i Løvens Hule til millioninvestering

to kvinder ved en skærm
Iværksætteri

Kæmpe iværksættersucces er en hemmelighed

en robot med en bærbar
Iværksætteri

Iværksættere: AI vil skabe flere jobs

en ung it-tekniker
Iværksætteri

Manglen på it-specialister er alvorlig

en gul elcykel
Iværksætteri

Nimbus er tilbage

4 unge mænd smiler ved en havnefront
Iværksætteri

De digitaliserer kantinebranchen

en politiker
Iværksætteri

Stor gave til iværksættere fra regeringen og fondene

Tre grinende herrer
Iværksætteri

Molly er blevet danskernes foretrukne rabatkode app

To kvinder og en mand smiler
Iværksætteri

Løvens hule-firma konkurs

En mand foran to knaldende skelletter
Iværksætteri

Vil samle tusind iværksættere

en mørkhåret kvinde med briller
Iværksætteri

Felicia samler iværksættere i nyt kreativt hus

en smilende smuk kvinde
Iværksætteri

Fik varemærke-godkendelse i fødselsdagsgave

en kvinde med nogle røde sko
Iværksætteri

Frederikkes succes med sko inspirerer

en smilende mand ved et stort skilt
Iværksætteri

Rekordregnskab fuldender iværksættersucces

en smuk kvinde i et laboratorium
Iværksætteri

Ambitiøst biotekselskab rejser kapital til nyt fedme-studie

et par på en gul baggrund
Iværksætteri

Deres forskellige styrker firedobler bundlinjen

Tre gutter på en trappe
Iværksætteri

De vil til udlandet uden investorhjælp

To mænd giver hinanden hånd
Iværksætteri

Ny undersøgelse: Hver fjerde unge vil være selvstændig

en bil ordnes
Iværksætteri

Byens Bilpleje opkøber Steam Rex

En kvinde i en kornmark
Iværksætteri

Mette havde det svært - fandt ny terapiform og hjælper nu andre

en pc på et kontor
Iværksætteri

Deadline for nyt bogføringssystem skaber panik

To mænd i en vinkælder
Iværksætteri

Startup-vinfirmaet runder årlig omsætning på 100 mio.

To mænd med en champagne
Iværksætteri

Iværksætter indgår samarbejde med Stadil

et brætspil
Iværksætteri

Overlæge og vin-elsker laver sjovt quiz-spil

en mand pakker noget ned i en kasse
Iværksætteri

Hver tiende iværksætter dropper sommerferien

personer på et pressemøde
Iværksætteri

Aftale fjerner iværksætterskat og giver flere penge til aktiehandlere

to glade drenge
Iværksætteri

Deni og Jonathan hjælper unge ud på studieophold

en kedelig polkitiker
Iværksætteri

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

smilende mennesker i en fabrikshal
Iværksætteri

En duft af penge

en smilende mand
Iværksætteri

Sushi-Anders vender tilbage til den rå fisk

Boligblokke i København
Iværksætteri

Boligselskab med anderledes tilbud til husvilde studerende

fire glade personer
Iværksætteri

Løvens Hule-eventyr

er gået konkurs

Mødre med babyer
Iværksætteri

Ildsjæle fik IKEA med på god idé

Fire mænd smiler
Iværksætteri

Nye ejere skal bringe sneakerbutik tilbage på sporet

fire unge i en sofa
Iværksætteri

Studerende vil hjælpe unge med at få styr på økonomien

en smuk lyshåret kvinde
Iværksætteri

Løvens Hule-succes får underskud for første gang

tre glade folk i en butik
Iværksætteri

Grøn start-up leverer rekordregnskab

tre mænd i et værksted
Iværksætteri

Iværksættere rejser 137 mio. kroner

en mand kigger ud fra et tag
Iværksætteri

Martin Thorborg: Iværksætteriet har svære kår

et lille hus på et bjerg
Iværksætteri

De tager glamping et step videre 

en smilende yngre mand
Iværksætteri

Skærpet overvågning kan føre til millionbøder

to billeder af i alt fem unge mænd
Iværksætteri

To danske iværksættere på Forbes liste

en kvinde i et fitnesscenter
Iværksætteri

Nannas livsstil blev hendes levevej 

5 grinende folk
Iværksætteri

Investor styrker kampen mod giganterne

En materialeplads
Iværksætteri

God idé: Håndværkere slipper for papirarbejdet

en dreng foran en isbod
Iværksætteri

Iværksætter lancerer verdens første klub-is

en smilende ung mand i tshirt
Iværksætteri

Alexander vil have iværksætteri på skoleskemaet

En lukket butik
Iværksætteri

Fortidens lånepolitik knækker rygraden i dansk økonomi  

to mænd
Iværksætteri

Løvens Hule: De fik en halv million

To smiilende mænd i stole
Iværksætteri

De gør stresshåndtering mere enkel

Et par med en sort hætte i hænderne
Iværksætteri

Migræne-ramte Rebekka fik overbevist Tahir

To mænd smiler
Iværksætteri

Lasse og Lars rejste 24 mio. kroner på rekordtid

En smilende mand
Iværksætteri

Christian udfordrer ejendomsmæglerbranchen med ny boligportal

tre mænd ved nogle produkter
Iværksætteri

Løver investerer i silkeblød cement

to mænd og to kvinder
Iværksætteri

Løvens Hule: Barndomsminder for millioner

person sidder ved computer
Iværksætteri

Her er landets bedste

iværksætter-kommuner 

en smilende kvinde ved nogle støvsugere
Iværksætteri

Nicoles gode idé: Brugte støvsugere

En mand med briller
Iværksætteri

Thomas Plenborg: Så mange halter efter

Tahir Siddique og Nikolaj Nyholm, i midten sidder Victor Kubel.
Iværksætteri

"Løvens hule"

vilde med Victor

en mand i slips
Iværksætteri

DR overrasker med ny investor i Løvens hule