Enhver, der har bladret i luftfartsselskabernes gratisblade om bord på flyet, kender de nydelige buer, der viser flyveruternes logiske vej fra A til B.
Men i virkeligheden går ruterne over Europa i zigzagkurs for at ramme bestemte korridorer gennem 27 landes nationale luftrum.
Det vil EU-Kommissionen nu sætte en stopper for.
Det er ifølge kommissionen ikke bare ulogisk - det er også unødigt dyrt, tidkrævende og forurenende. Og med transportkommissær Siim Kallas' ord er det en opskrift på snarligt kaos, når der de næste 10-20 år ventes halvanden gang så mange fly over Europa.
- Vores luftfartsselskaber har måttet finde sig i 10 år med begrænset service og missede deadlines på vejen mod et fælles europæisk luftrum. Vi har ikke råd til at fortsætte på den måde, siger Kallas tirsdag på et pressemøde i Strasbourg.
Kallas spiller tirsdag ud med et forslag, der skal give mere bid til de regler, der egentlig skulle have betydet, at de 27 nationale luftrum i EU fra december sidste år var blevet reduceret til ni. Det er bare ikke sket, og der kan nu være retssager på vej.
Kallas lægger nu blandt andet op til at sikre en effektiv opsplitning af nationale kontrolmyndigheder og de organisationer, der står for den konkrete, daglige håndtering af luftrummet. Desuden skal den centrale Eurocontrol myndighed have mere magt.
Han vil også give luftfartsselskaberne større indflydelse på flykontrollen for at sikre, at der er mere fokus på kundernes behov. Og kommissæren vil indføre sanktioner over for dem, der ikke opfylder EU's mål.
Ifølge transportkommissæren koster den ineffektive udnyttelse af det europæiske luftrum årligt luftfartsselskaberne og passagererne over 37 milliarder kroner. Og den betyder, at en gennemsnitsrejse med fly i Europa er 42 kilometer længere, end den behøver at være.
Til sammenligning kontrollerer luftfartsmyndighederne i USA et luftrum på samme størrelse som det europæiske under ét fælles system, men med dobbelt så mange fly, til samme pris og med en tredjedel så mange kontrolcentre på landjorden.
/ritzau/