Medierne i udlandet skildrer i dag den danske politik over for flygtninge som fremmedfjendsk. Hvis de udenlandske medier fortsætter i den dur, vil det få mange udlændinges billede af Danmark som tolerant og åbent til at krakelere.
Det kan få alvorlige følger, og vi står derfor nu ved en skillevej.
Sådan lyder det fra Henrik Strøier.
Han er direktør for den danske afdeling af Reputation Institute. Det er et internationalt konsulenthus, der arbejder med virksomheders omdømme og brands.
Skillevej
I dag er der i mange udenlandske medier skildringer af Danmark som fremmedfjendsk og i en enkelt satiretegning sågar nazistisk i sin tilgang til flygtninge. Herom siger Henrik Strøier til Avisen.dk:
- Det er ikke dagens tegninger eller frikadellerne i Randers, der får hele billedet af Danmark til at krakelere. Som man siger: Det er ikke det enkelte strå, som brækker kamelens ryg.
- Men hvis der drypvis i udlandet bliver skabt et vedvarende billede af danskerne som fremmedfjendske, er det en helt anden sag.
Han vurderer derfor som ekspert i branding, at regeringen må træffe nogle afgørende valg.
- Vi står ved en skillevej i forhold til Danmarks omdømme i udlandet. Hvis regeringen fortsætter ad det nuværende spor, kan det få alvorlige konsekvenser, siger Henrik Strøier.
Image rokkes
Henrik Strøier forklarer, at opfattelsen hos dem, der i forvejen kender lidt til Danmark, kan være ved at blive ændret.
- Udlændinge, der kender lidt til Danmark, er nok ligesom Kofi Annan (tidligere generalsekretær for FN, red.) overrasket over vores flygtningepolitik. De har hidtil opfattet os som åbne, tolerante og humanitært indstillede. Den grundfortælling bliver der nu rokket ved, forklarer Henrik Strøier.
For tyskere, englændere, amerikanere og andre, der ikke kender noget til Danmark, kan den negative omtale af Danmark også få betydning.
- Man skal huske, at de fleste i udlandet har ikke noget personligt kendskab til Danmark eller danske forhold. Så de danner meget deres billede af Danmark ud fra medierne, siger Henrik Strøier, og uddyber:
- Det vil sige, at når CNN, BBC og andre medier fortæller om, at vi tager smykkerne fra flygtningene, så vil det hos langt de fleste blive opfattet som om, at det er virkeligheden.
Bliver turister påvirket?
Den negative omtale kan påvirke udlændinge, der overvejer at rejse til Danmark som turister. Og det kan også få betydning for dansk udenrigspolitik.
- Der må helt sikkert i turist-organisationen VisitDenmark og i Udenrigsministeriet være bekymring for, hvilken virkning den negative omtale af Danmark kan få på den lange bane, vurderer Henrik Strøier.
I VisitDenmark, der promoverer Danmark som turistland, er man dog ikke bekymret i dag. Kommunikations- og pressechef Mikkel Thrane siger til Avisen.dk:
- Der er en række umiddelbare reaktioner på dansk flygtningepolitik i dag. Men hvis det går som i mange andre tilfælde med negativ omtale af Danmark, så forstummer omtalen efter kort tid.
- Vores erfaring fra krisen med Muhammed-tegningen og omtalen af grænsebomme for nogle år siden er, at negativ omtale ikke fører til, at færre turister kommer til Danmark. Målt på hotelovernatninger kan vi ikke se nogen ændringer.
Mikkel Thrane mener, at Danmarks image kan tåle ret meget negativ omtale.
- Danmark har som nation et omdømme, som i virkeligheden er ret robust. Men jeg skal selvfølgelig ikke kunne afvise, at vedvarende negativ omtale kan påvirke turismen.
Virksomheder får næppe problemer
I en satiretegning i The Guardian i dag bliver Lego, Carlsberg og Danish Crown kædet meget negativt sammen med regeringens politik over for flygtninge. Men de internationale koncerner får nok ikke den negative omtale af Danmark at mærke på omsætningen, vurderer Henrik Strøier.
- Internationale danske virksomheder som Lego, Carlsberg og Novo kommer næppe til at opleve nedadgående salgskurver på grund af den negative omtale af Danmark. Deres brands er ikke knyttet stærkt til Danmark og derfor heller ikke så afhængig af vores image, siger Henrik Strøier.
Regeringen håndterer pressen naivt
Som ekspert i branding er det kommet bag på Henrik Strøier, hvordan Venstre-regeringen har håndteret mediernes dækning af stramningen af politikken over for flygtninge.
- Det mest overraskende ved det her er, at regeringen tilsyneladende ikke har haft en strategi for, hvordan man håndterer de udenlandske medier. Det virker som om, at der er en meget naiv tilgang til pressen, siger Henrik Strøier, og uddyber:
- Hvis en større virksomhed skal lukke fabrikker, fyre folk eller trække en vare tilbage, så lægger man altid en pressestrategi. Typisk vil man forsøge at komme med nuancer eller mod-historier, som kan stille virksomheden i et mere gunstigt lys. I det her tilfælde virker det som om, at regeringen slet ikke har haft nogen strategi for at håndtere medierne.
I regeringen er man vred over de udenlandske mediers fremstilling af Danmarks politik over for flygtninge. Det fremgår blandt andet af udtalelser fra Venstres politiske ordfører Jakob Ellemann-Jensen.