Presset på sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen er så højt, at beskæftigelsesministeren må tage stilling til, om det er forsvarligt.
Sådan lyder det fra juristerne og økonomernes fagforbund Djøf, efter det i dag kom frem, at hver medarbejder skal færdigbehandle 721 sager om året.
- Vi har en fornemmelse af, at man efter at have bragt effektiv administration på banen for to år siden har skruet på bevillingshjulet, sådan at man skal løbe stærkere og stærkere, siger formand for de overenskomstansatte Lars Qvistgaard til Newspaq.
Sagen er aktuel, efter en tidligere jurist i Arbejdsskadestyrelsen i dag i en kronik i Politiken skrev, at sagsbehandlerne er stressede og skræmte og spytter afgørelser ud i en vældig fart fyldt med fejl og ufuldstændige begrundelser.
Samtidig viser tal fra styrelsen, at ud af 65.000 årlige sager i 2001 var 18.000 borgere utilfredse med afgørelsen og endte med at få omstødt afgørelsen i 4.500 af sagerne.
- Selvfølgelig skal vi fokusere på produktiviteten. Men på et eller andet tidspunkt hopper kæden altså af. Og man kan ikke forbedre kvaliteten samtidig med, at der bliver skruet ned for ressourcerne. Man er nødt til at tage stilling til, om kvaliteten skal være ringere eller om der er noget, der ikke skal laves, siger Lars Qvistgaard.
Det overordnede ansvar ligger hos beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Hun skriver i en mail til Politiken:
- Det er klart, at retssikkerheden skal være i orden. Derfor tager jeg det meget alvorligt, når der bliver rejst tvivl om, hvorvidt det er tilfældet. Jeg har på baggrund af Kronikken bedt Arbejdsskadestyrelsen om at redegøre for de forhold, der rejses.